Review Escape Tales: Low Memory (NL)

Spelers: 1 - 4 spelers
Speelduur: circa 12 uur
Leeftijd: 12+

Wat is ideaal om te spelen wanneer je aan huis gekluisterd zit? Juist! De nieuwste release in de Escape Tales serie. Ditmaal duiken we in Low Memory. Eerder heeft collega Nona al een review geschreven over het eerste deel in de serie, genaamd Escape Tales: Het Ritueel (hier terug te lezen). In het verloop van 12 uur kruip je samen met je medespeler(s) in de huid van drie personages in een meeslepend verhaal waarbij jullie de touwtjes in handen hebben. Hebben wij het in ons om te kunnen ontsnappen aan de realiteit? Krijgen we tijdens het spelen de neiging een echtscheiding aan te gaan vragen vanwege de flinke discussies die beslissingen of puzzels op gaan leveren? Is ons brein nog fit genoeg om de hersenspinsels aan te kunnen? Het grote voordeel aan het Escape Tales: er is geen tijdslimiet en in de hedendaagse maatschappij is er niets fijners dan no pressure!

Notitie vooraf: we hebben niet eerder een Escape Tales-verhaal gespeeld. Vergelijkingen met Escape Tales: het Ritueel worden hierbij dus niet getrokken. Heb je dit verhaal wel gespeeld, dan kun je ervan uitgaan dat je je brein nóg harder dient te laten werken, want dit verhaal is nét even een tikkeltje moeilijker. Althans als we de handleiding mogen geloven.

De afbeeldingen in deze review bestaan uit willekeurige kaarten en geven dus niets prijs over het exacte verloop van het verhaal.

Even opwarmen:
Om kennis te maken met het verhaal en het spelmechanisme is er een opwarmverhaal(tje) waar de pret mee kan beginnen. Je begrijpt de setting van het verhaal en leert hoe de verschillende mechanismes werken. Eitje! Denk je wanneer je deze introductie hebt gespeeld: “als dit de opmaat is voor wat wij kunnen verwachten de komende twaalf uur dan vliegen we er doorheen en krijgen wij het gevoel ultraslim te zijn”. Denk hierbij echter niet te optimistisch, want je zou zomaar eens van een koude kermis thuis kunnen komen...

Componenten:
Al meteen na het uitpakken van de doos begint de eerste breinbreker. De handleiding en de doos geven aan dat er 24 roze actiestenen aanwezig zijn, echter blijken er maar 22 voorradig te zijn. Iedere eigenaar van Escape Tales: Low Memory zal voor hetzelfde raadsel komen te staan, aangezien er dus echt maar 22 in horen te zitten. Een fout in de handleiding en op de doos zelf, welke ook in de Engelstalige variant aanwezig was. Verder vind je er naast de algemene handleiding nog drie verhalenboekjes, een enorme berg kaarten, waaronder speelkaarten, stresskaarten en locatiekaarten, een speelbord en een 26-tal fiches (roze en blauw). Als laatste dien je de app van Escape Tales te installeren op je mobiel of tablet.

Het verhaal:
Het spel bestaat uit drie delen, ieder gezien vanuit de optiek van een ander personage, maar die in zijn totaliteit wel essentieel zijn voor het einde van het hele verhaal. We reizen door de tijd naar het jaar 2060 en je kruipt in de huid van Elizabeth Weber. Ze maakt zich gereed voor een vakantie, haar man en dochter zijn al vertrokken maar zij wil eerst nog even haar onderzoeksproject afronden voordat ze zich bij het gezelschap voegt. Ze woont in een prachtig huis vol technische snufjes, waaronder een geheugenapparaat. De volgende ochtend wordt Elizabeth wakker in haar huis welke volledig overhoop ligt en kan ze zich niets meer herinneren van de avond ervoor. Wat is er gebeurd? Aan jullie als onderzoekers de taak om dat uit te vogelen.

Spelmechaniek:

Het doel is dus dat je probeert te achterhalen wat er is gebeurd. Je speelt drie verschillende scenario's ieder met een bijbehorend boekje. Je start met een introductie waarna je diverse kaarten van diverse stapels dient te pakken. Elizabeths lot ligt in jullie handen en het is aan jullie om uit te puzzelen wat er precies gebeurd is. Je gaat op onderzoek uit door de je roze actiestenen te plaatsen op locaties en vervolgens de bijbehorende paragraaf in het boekje te lezen. De ene keer kun je helemaal niets met de informatie, de andere keer dien je de informatie in je op te nemen en weer een andere keer krijg je een puzzelkaart. De puzzelkaarten corresponderen met een bepaalde puzzel in de app. Wanneer je het antwoord hebt gevonden krijg je nieuwe informatie om je pad te vervolgen. Kom je er niet uit dan zijn er meerdere opties: kies je ervoor om te weten hoeveel puzzelkaarten je nodig hebt om de puzzel op te kunnen lossen (in meerdere gevallen kan dit voorkomen) of vraag je een aanwijzing? Heb je geen actiefiches meer dan kun je een stress-kaart pakken waarna je een aantal nieuwe fiches krijgt om je pad te kunnen vervolgen. Ga hier echter wel zuinig mee om, want wanneer je een stress-kaart pakt kan dit zomaar van invloed zijn op het einde van het verhaal. Het is dus flink wikken en wegen wat je gaat doen en je keuzes goed te overdenken, want wat een logische actie lijkt leidt in sommige gevallen tot weinig aanvullende informatie.

Eindoordeel:
De verwachting is dat je ongeveer 3x3 uur aan tijd aan de Escape ervaring zult besteden. Wij hebben hier echter een uur of 16 over gedaan. Het mooie is dat je Escape Tales: Low Memory meerdere keren kunt spelen en er dus (in principe) steeds een ander einde is.

Er zit geen tijdsdruk in het spel wat er voor zou moeten zorgen dat je minder stress ervaart. Echter is dit wel zo? Wij ervaarden behoorlijke stress doordat we maar niet uit de puzzels kwamen en ons behoorlijk blind hebben gestaard aan een aantal ervan. Wanneer ga je een aanwijzing vragen? Hoe lang moet je er over doen om nog steeds geen idee te hebben wat de bedoeling is van de puzzel is. Blindstaren is ons regelmatig voorgevallen, de aanwijzingen hadden we al door, maar we kwamen maar niet bij de juiste oplossing. Gelukkig kun je bij puzzelkaarten de gemakkelijke route nemen en het antwoord in de app opvragen, zodat je het verhaal kan voortzetten, maar je blijft met de bittere nasmaak zitten van waarom dit gegeven de oplossing was en waar de logica nu echt zit. Maar ook omdat het deels voelt als cheaten, immers heb je de puzzel niet op eigen gevoel op kunnen lossen.

Al met al mag het gezegd worden: Escape Tales: Low Memory is de ideale escape room-ervaring om te spelen tijdens een lockdown. Deze ervaring is uitermate geschikt voor spelers met een lange adem en spelers die graag de juiste keuzes maken. Daarnaast is het hebben van een flinke portie geduld en een intelligent brein of wellicht beter gezegd logische denkers ook geen overbodige luxe. Geef echter nooit op: je wordt meegezogen in het verhaal en net als bij ieder ander spannend verhaal wil je per se weten hoe dit verhaal eindigt.

Note to self: Persoonlijk is een Escape Tales verhaal niet voor mij weggelegd. Een nieuwe speelervaring ben ik zeker rijker en het verhaal is interessant, maar heeft mij niet kunnen grijpen. Dit komt met name doordat de concentratiespanne na circa 1 uur spelen deels verdwenen is en omdat het futuristische verhaal mij eigenlijk niet zo aansprak. Het kan ook zo zijn dat ik deels geduld mis, moeilijk keuzes kan maken en te ver nadenk over de puzzels of opties. Dit is een persoonlijke ervaring, maar ik kan mij zeer goed voorstellen dat anderen zich meer dan vermaken met Escape Tales: Low Memory. Conclusie: een Escape Tales-ervaring er één die je zeker weten beleefd moet hebben.

Last minute tip: speel dit spel niet alleen, maar nodig een diversiteit aan breinen uit om te spelen. Immers hoe meer zielen, hoe meer brains.

Aantal keer bekeken: 2150

Laagste 3 prijzen voor Escape Tales: Low Memory (NL) (Bordspellen)