Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Review Maracaibo uitbreiding: the Uprising (NL)

Uitgever: Geronimo
Spelers: 1-4
Speelduur: vanaf 90 minuten
Leeftijd: 12+

Pak Maracaibo uit de kast, verzamel al je riet, tabak en maïs, en hijs de zeilen! De uitbreiding van Maracaibo “The Uprising” heeft namelijk veel te bieden om Maracaibo meer/weer op tafel te krijgen. 

De uitbreiding biedt een nieuw campagne, vier scenario’s (in combinatie met zes modules), 36 nieuwe projectkaarten, een extra automa (om solo te spelen) en vier vernieuwde scheepsborden. Maar wat is er nu echt nieuw en wat zijn verbeteringen op het origineel? We vertellen het je allemaal in deze recensie.

Heb je overigens Maracaibo nog nooit gespeeld. Check dan onze review. Onze Klaas beloonde Maracaibo eerder al met een gouden Expert budgy!



Een vijftal van de 36 nieuwe projectkaarten

Modules, scenario’s en een nieuwe campagne
Nieuw in deze uitbreiding genaamd “The uprising” zijn scenario’s. Elke keer als je Maracaibo: The uprising speelt kies je één van de vier scenario’s om te spelen. Scenario’s bieden een alternatieve speelstijl ten opzichte van het origineel. Denk hierbij aan het vechten tegen de landen uit het origineel (in plaats van voor hen te vechten) of coöperatief een zoektocht aangaan naar een verdwenen persoon.

De scenario's worden samengesteld met een aantal specifieke modules (over de modules later meer). De modules zijn subtiele aanpassingen in zowel het scheepsbord, het spelbord, als het gevechtssysteem. Elk scenario wordt met specifieke modules gespeeld.  Van de vier scenario’s zijn er twee scenario’s competitief en twee coöperatief. 

Nieuwe campagne om mee aan de slag te gaan
De nieuwe campagne, die logischerwijs over meerdere keren Maracaibo wordt gespeeld, bestaat uit 44 kaarten (inclusief de 4 scenario kaarten) en kan gespeeld worden zonder dat je de campagne uit het basis spel hebt gespeeld of hebt uitgespeeld. De nieuwe campagne bevat natuurlijk weer interessante legacy tegels en nieuwe mechanieken. Ook goed om te weten, je kan het de campagne uit het origineel spelen met deze uitbreiding.

Als je begint of verder gaat met de campagne kan kies je zelf met welk scenario je de scenario wilt spelen. 

Wat ik erg leuk vind is dat je de campagne kan spelen zonder dat je vastzit aan een bepaald scenario. Je hebt dus zelf de keuze welke scenario je elke keer speelt terwijl je de campagne speelt. Dit zorgt voor leuke afwisseling, telkens als je weer Maracaibo gaat spelen.


De zes modules
Bij het kiezen van een scenario behoren modules. Bij de setup staat aangegeven welke modules bij de gekozen scenario horen. Een kort overzicht van de zes modules;

1- Thuishavens 
Aan het begin van het spel, tijdens setup, krijgt elke speler drie thuishaven tegels en kiest ieder er één uit en legt de ander twee af. De gekozen thuishaven wordt dan geplaatst op het scheepsbord en kan als een upgrade worden vrijgespeeld. Als je de thuishaven vrijspeelt krijg je direct (en eenmalig) de kans om een aantal goud te besteden om direct punten te scoren. Daarbij speel je de unieke kracht van de gekozen thuishaven vrij. Denk dan aan een extra dorpsactie, extra gevechtsactie bij bepaalde landen of effecten op het verkennersspoor. Er zijn vijftien verschillende thuishaventegels in het spel, met elke een unieke kracht. De krachten zijn subtiel en dus niet zo sterk dat het heel je speelstijl verandert al kan het er natuurlijk wel invloed op hebben.



Stadstegels

2 - Verzetstegel
Met de verzetstegel heb je een nieuwe upgrade op je schip. Speel je deze upgrade vrij, dan krijg je direct vijf goud, een nieuwe dorpsactie (waarmee je een extra manier hebt om te vechten tegen landen) en een nieuw mechanisme waarmee je kan kiezen uit vier verschillende bonussen, wanneer je je tegen een land verzet. Op het moment dat je vier keer tegen verschillende landen hebt verzet, ontvang je een extra bonus aan goud en overwinningspunten. 

De module is wat mij betreft de ster van de show omdat je zowel een interessante mini game op je scheepsbord heb met directe beloningen als een extra dorp actie die je helpt met het vechten tegen landen.

3 - Opstand
Wanneer je een gevechtsactie uitvoert met de opstands module, heb je de keuze om te vechten voor of tegen een land. In het origineel vocht je alleen voor een land, maar nu heb je dus ook de keuze om tegen een land te vechten. Als je een land op deze manier verslaat tijdens de vechtactie wordt bijhorende landblokje op jouw verzetstegel geplaatst om vervolgens de bijbehorende bonus te ontvangen. Daarbij ontvang je ook direct twee overwinningspunten wanneer jij een land verslaat tijdens jouw beurt.

Ik vind dat deze module veel keuzevrijheid biedt bij het vechten. Er zijn nu nog meer tactische overwegingen te maken. Je kan namelijk iemand gigantisch helpen als je voor een land vecht omdat de andere speler daarna tegen dat land kan vechten en mogelijk allemaal bonus beloningen krijgt. Dit maakt het spel naar mijn mening nog iets spannender en je let net iets meer op elkaar.

4 - Jacques
Over Jacques ga ik iets korter zijn, dit is namelijk de nieuwe automa van deze uitbreiding.Jacques wordt ingezet als tegenstander bij de coöperatieve scenario’s of kan worden gebruikt bij de solo variant (waar Jeanne uit de basisversie ook nog een optie is).Jeanne blijft naar mijn mening de betere optie bij solo.

5 - Bevrijding van de Caraïben
De bevrijding van de Caraïben lijkt op de opstand module. Bij deze module heb je echter enkel de optie om landen aan te vallen. Deze module wordt ondersteund door nieuwe gevechts keuzes die beschikbaar zijn door de gevechtstegel op je scheepsbord om te draaien naar de bevrijdingsacties kant.

Versla je een land? Dan volgt de verzetstegelbonus, net zoals bij de opstand module. Elke ronde worden er weer automatisch landen bijgevuld op locaties zodat je altijd wel een land kan verslaan. 

Deze module maakt het spel ietsje lichter omdat het invloed spoor hier niet bij wordt gebruikt. Toch biedt het veel, directe belonende opties. Een goede combinatie.

6 - De Zoektocht
Luysa is op mysterieuze wijze verdwenen en het is aan jullie om haar te vinden. De zoektocht is een coöperatieve module waar je met elkaar op zoek gaat naar aanwijzingen in de vorm van hinttegels, verspreid over alle locaties. Kom je op een locatie met een hinttegel, dan mag je deze omdraaien om te kijken of je een aanwijzing hebt gevonden. Vind je de juiste aanwijzingen op een locatie, dan krijg je een beloning. Heb je alle goede aanwijzingen gevonden; dan weet je waar Luysa zich bevindt en ga je naar de fase waar je Luysa moet bevrijden. Lukt dat, dan heb je als groep gewonnen. De hinttegels worden elke keer dat je speelt willekeurig neergelegd. Dat betekent dat elke keer dat je ‘de zoektocht’ module speelt het weer als een nieuwe…zoektocht… voelt!

Naar mijn mening is dit een toffe module om wat relaxter Maracaibo met elkaar te spelen. Ook om het spel wat makkelijker te leren kennen omdat je gewoon met open kaarten kan spelen. Wederom een leuke afwisseling.




hinttegels - twee onderste zijn de onthulde zijde (een clue en een beloning).

Scheepsborden 2.0
Een erg gewenste opwaardering zijn de nieuwe scheepsborden, die de originele vervangen. De nieuwe borden bestaan uit twee dikke lagen karton waarvan de bovenste laag uitsparingen heeft voor de nieuwe modules, missies, blokjes en upgrade schijfjes.

Vooral dat laatst gaat aardig wat frustratie voorkomen, want bij het originele scheepsbord had je kans dat er met de geringste (enthousiaste) beweging, de upgrade schijfjes van het bord werden weggeveegd. Je was dan afhankelijk van je geheugen om de schijfjes terug te leggen op de juiste plek. 

Omdat het nieuwe scheepsbord in twee lagen is opgebouwd blijven de fiches gemakkelijker liggen.Jammer genoeg zorgt dit ervoor dat één van de twee schijfjes ‘vast’ ligt in de verdieping van het bord en de tweede nog steeds weggeveegd kan worden. Wel kan je de schijfjes op de zijkant naast elkaar leggen en heb je een redelijke tussenoplossing.

Op de foto hieronder zie je de linker twee upgrades gestapeld en de rest op de zijkant gelegd. Beide kan nog steeds voor ongelukken zorgen, maar de laatste optie beperkt dat het meeste. 

Verder zijn ten opzichte van het originele bord sommige bonussen weggehaald, andere verplaatst om een wat overzichtelijker bord te bieden. Zoek de verschillen tussen onderstaande afbeeldingen ;)

 Het nieuwe bord

Het bord van het origineel

28 missietegels

Bij deze uitbreiding krijg je ook  nog 28 ‘nieuwe’ missietegels. De tegels zijn aan de voorkant (de missies zelf) hetzelfde als het orgineel. Het nieuwe zit hem dan in de achterkant, waar de afbeelding is aangepast naar de stijl van het nieuwe bord. 

Op beide afbeelding hierboven, zie je op de eerste plek van elk bord de achterkant van de missietegels. Verder is er dus niet zoveel aan veranderd. Ik had graag nieuwe missietegels in de uitbreiding gezien. Jammer dat deze is kans niet is aangegrepen. 

Onderaan de streep zijn de de nieuwe scheepsborden een prima toevoeging. Het was perfect geweest als er meer was nagedacht over het goed kunnen plaatsen van beide schijfjes per upgrade.

Een volle schatkist
Maracaibo: The Uprising is een flink gevulde uitbreiding. Verbeterde componenten, verschillende manieren van spelen dankzij de scenario’s en een nieuwe campagne. Voor iedereen die het origineel kan waarderen is Maracaibo ‘the uprising’ daarom een aanrader! Overweeg je om Maracaibo aan te schaffen? Dan is het helemaal niet zo’n gek idee om The Uprising erbij te kopen waar vooral de coöperatieve scenario’s de mogelijkheid biedt om gezamenlijk het spel te leren kennen.

Jammer dat de kans niet is gegrepen om nieuwe missietegels toe te voegen en de scheepsbord oplossing voor de schijfjes een halve oplossing is, maar dat haalt de glans zeker niet van de gouden expert Budgy!



 

Aantal keer bekeken: 1305 

Laagste 3 prijzen voor Maracaibo uitbreiding: the Uprising (NL) (Bordspellen)

41.50 3
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Queen of Games 9.7
 
€  34.00€ 7.50   € 41.50
TCG-Boardgames.eu n.b.
 
€  37.49€ 4.99   € 42.48
Spellenvariant 9.9
 
€  42.50€ 0.00   € 42.50

Meer prijzen 

Reacties

Door Vincenl83 (15 reacties) op 23-07-2022 15:32
( PM )
Dit is mijn eerste geschreven review. Dank voor het lezen!

Ik erg benieuwd wat je van de review vindt! Heb je het gevoel een goed beeld te hebben van de uitbreiding? Heeft deze review je aangezet om het te kopen of op je verlanglijst te zetten? Laat het weten met een reactie of een PM.

Daarnaast beantwoord ik graag vragen over de uitbreiding. Voel je dus vrij om vragen te stellen via een reactie op deze post!
Door Geert27 (534 reacties) op 24-07-2022 04:22
( PM )
Uitstekende review! Ik heb het basisspel nooit gespeeld, maar was toch geïnteresseerd in informatie over deze uitbreiding. De review leest makkelijk weg en geeft een duidelijk beeld (door info en mening) van de toegevoegde waarde van elke module. Duidelijke foto's ook van de nieuwe scheepsborden.

Ik heb Maracaibo tot nu toe links laten liggen. Na o.a. Mombasa en Isle of Skye dacht ik alles van Alexander Pfister te moeten hebben, maar Great Western Trail was tot nu toe altijd teleurstellend. Daarmee heb ik de klik niet. Maracaibo schijnt hier veel op te lijken, en ook dit thema spreekt me niet echt aan. Dus ik ben er een beetje huiverig voor.
Vorige week Boonlake voor het eerst gespeeld, en die klikte gelukkig weer een stuk beter. Dus het vertrouwen in de designer is hersteld.
Door Baxter (51 reacties) op 24-07-2022 13:13
( PM )
Prima review, bedankt!

Had juist het tegenovergestelde van Geert27. Vond Great Western Trail zo goed dat ik op basis daarvan Maracaibo heb gekocht. Zou echter bijna altijd eerder kiezen om Great Western Trail te spelen over Maracaibo, dus die wordt zelden gespeeld. Modules, scenario's en campagnes klinken niet echt op iets wat mij gaat overhalen, het klinkt eerder als iets voor iemand die Maracaibo al veel speelt.