Review Cubosaurus

Uitgever: Gam'inBIZ
Spelers: 2 tot 5 spelers

Ook al zijn de dinosaurussen al tig jaren uitgestorven in diverse bord- en kaartspellen zijn ze nog springlevend. Dit geldt ook voor CuboSaurus, een snel kaartspel vol hoekige dino’s. Het heerlijke artwork is te danken aan Kristiaan der Nederlanden, bekend van die andere vierkante dieren uit CuBirds en Wild Cards. Weet CuboSaurus de hoge verwachtingen waar te maken of wordt het compleet hommeles?

Cubosaurus1

Een breed palet aan dino’s
In CuboSaurus is het de bedoeling dat je dinosaurussen gaat verzamelen. Of je nu gaat voor een uitgebreid palet aan dino’s of je focust op dezelfde soorten is geheel aan jou! Iedere dino-soort heeft echter zijn of haar eigen manier om punten te scoren. T-rexen bijvoorbeeld leveren veel punten op wanneer je er slechts één voor je hebt liggen. Krijg je er meerdere in je kudde dan kan dit je zomaar minpunten op gaan leveren. Raptors leveren weer punten op wanneer je ze aan een maatje koppelt, lukt dit niet dan levert dat minpunten op. Kun je een nest met eieren toevoegen aan je kudde dan is het zaak om de meeste kaarten van die soort te verzamelen. Lukt dit scoor je punten en zo niet dan gaat je totaalscore wederom omlaag.

Cubosaurus2

Houd je dino-hoofd koel
Een potje speelt zo eenvoudig weg dat je met gemak meerdere rondes achter elkaar kunt spelen. Tel het aantal kaarten uit, laat iedere speler zijn of haar begin-kudde tentoonstellen en spelen maar! Voeg je de getrokken kaart toe aan je kudde of kies je er toch voor om de dino door te geven, maar… hierbij moet je dan tevens een kaart uit de kudde die al voor je ligt toevoegen. Niet geheel onbelangrijk: dit mag geen dino zijn die je al in je hand hebt om door te geven. Deze regel zorgt ervoor dat je strategie regelmatig compleet naar de haaien euh… dino’s gaat.

Naast tactisch nadenken voor welke strategie je gaat is het ook handig om zeker richting het einde van het partijtje dino-strijd goed na te denken welke kaarten je wel en niet in je kudde houdt. Het spreekt voor zich dat je zoveel mogelijk kaarten die minpunten opleveren wilt elimineren, maar… je zou hier zomaar één van je tegenstanders een flink aantal punten cadeau mee kunnen geven. In dat geval is het beter om de minpunten voor lief te nemen.

Cubosaurus3

Kort maar krachtig
Deze review is kort, maar krachtig; een perfecte omschrijving voor het supersnelle kaartspel CuboSaurus welke je in een klein kwartiertje weg kunt spelen. Hierin zit dan ook de absolute kracht; je pakt er snel een stapeltje kaarten bij en binnen no-time heb je een potje gespeeld. Uitdagend, simpel en spannend tot op het laatst!

CuboSaurus speelt het prettigst met drie of vier spelers, met zijn tweeën komt het grotendeels neer op geven of nemen en is de spanning minder ver te zoeken. Denk nu absoluut niet na een paar potjes van; ‘dit is niets voor mij’, maar leer het spel zeker kennen. De eerste paar keer gaat iedereen vol op het verzamelen, maar wanneer je de kracht van het doorgeven en tactisch nadenken door hebt biedt CuboSaurus je een stuk meer vertier. Daarnaast zorgt de regel dat je in je eigen kudde moet snijden voordat je “ongewenste kaarten” door kunt geven voor een leuk en origineel mechanisme. Houdt ook zeker je ogen open voor de kuddes die je tegenstanders voor hen hebben liggen. Je wilt echt niet dat de kaas voor je neus van je brood wordt gegeten.

De versie voor gevorderden, waarin DNA een rol speelt en speciale effecten kunt toepassen, is een aangename toevoeging. De absolute kracht ligt hem in de basis: een vlot spel om tussendoor te spelen waarbij het tot het einde spannend blijft wie er als winnaar uit de bus gaat komen! Een welverdiende Zilveren Beginnersbudgy!

Linda (Linnsane)

Linnsane gaat regelmatig met de winst naar huis. Dit kattenvrouwtje kun je warm maken voor niet al te complexe bordspellen of videogames en is daarnaast niet vies van uren achtereen bingewatchen. Heeft een sterke voorliefde voor spellen waarin katten, Alice in Wonderland, dino's of Disney een rol spelen.

Aantal keer bekeken: 1963

Laagste 3 prijzen voor Cubosaurus (Bordspellen)

18.98 3