Review Sock Monsters

Uitgever: Happy Meeple Games
Speelduur: ± 15 minuten
Leeftijd: vanaf 6 jaar

Waar blijven toch al die sokken die je onvermijdelijk kwijtraakt in je leven? Dit familiespel geeft eindelijk het antwoord: schattige sokkenmonsters gaan ermee aan de haal!

In Sock Monsters nemen de spelers de rol aan van keurige elfjes die sokken van dezelfde kleuren bij elkaar zoeken. Ze worden dwarsgezeten door kleine monsters, die je sokken afpakken en meeslepen naar hun schuilplaats. Wie als eerste de gevraagde sets sokken bij elkaar spaart, wint dit familiespel dat uitstekend te spelen is met kinderen vanaf ongeveer zes jaar.

Lastige monsters
Zoals het hoort bij spellen die ook geschikt zijn voor kleintjes zijn de regels overzichtelijk. Als je aan de beurt bent, loop je maximaal drie stappen met je pion over een raster van zes bij zes tegels. Dan mag je een van de aangrenzende tegels omdraaien. Komt de kleur overeen met jouw pion, dan mag je twee sokken uit een trekzak halen. Je doel in de eerste potjes is om zo drie paar sokken van gelijke kleuren te verzamelen. Maar de monsters uit de titel proberen dat te voorkomen.

Da’s pech, sok weg

Na elke beurt mag de volgende speler een van de vier sock monsters bewegen en als ze zo’n beest daarmee naast een tegenstander manoeuvreren, kan het monster een sok afpakken. Dan moet het monster natuurlijk wel wakker zijn: Onder het monster zit namelijk een dobbelsteen met open en gesloten oogjes erop, die draait als het monster beweegt. Je tilt het diertje op en als de dobbelsteen een open oog aangeeft, wordt het slachtoffer beroofd. Heel dramatisch is het allemaal niet, want je kunt naar de schuilplaats van een monster gaan om de sok terug te pakken.

Gespreide winkansen

Er liggen tegels in vier kleuren verstopt op het bord en als je er eentje omdraait die niet bij jouw pion hoort, moet hij weer gedekt terug. Er zit dus een geheugen-element in het spel: een bekende truc om de winkansen voor groot en klein enigszins gelijk te maken. Maar ook het slim verplaatsen van je pion en de monsters is een tactiek om het je tegenstander lastig te maken, want zo kun je ze blokkeren. Uiteraard kun je degene die aan het winnen is ook een beetje remmen door de monsters op rooftocht te sturen.

Verrassing!

Als dit het hele spel zou omvatten, zouden ook de jongere spelers er na een handvol potjes wel klaar mee zijn. Maar Sock Monsters is een legacyspel, waarbij je gaandeweg meer materiaal ontgrendelt en er nieuwe elementen en regels toegevoegd worden. Dit aspect brengt geheid succes bij de kinders: Ze mogen stickers van sokjes plakken op een spoor om te bepalen wanneer er weer een doosje open mag en het is altijd feest als je zo iets nieuws mag uitpakken.

Blijvend leuk

De extra spullen maken varianten op het basisspel mogelijk. We gaan niet te veel verklappen, want de verrassing is de helft van de lol, maar zo komen er bijvoorbeeld nieuwe sokken in het spel met speciale krachten, of troostprijzen voor als je een tegel met de verkeerde kleur omdraait. Dat houdt het spel fris en nodigt uit tot vaker spelen – en niet alleen vanwege de kleine cadeautjes die je gaandeweg mag openen. Als eenmaal alles is uitgepakt, heb je vijf versies van Sock Monsters om uit te kiezen en zo blijft het spel ook leuk als de verrassingen op zijn.

Sock Monsters is een kleurrijk spel dat bij een heleboel kinderen meteen al in de smaak zal vallen door z’n vrolijke uitstraling en prachtige componenten en ook voor de ouders een lollig tactisch puzzeltje biedt. Wanneer je het extra materiaal dat je gaandeweg vrijspeelt erbij optelt, stijgt het nog een niveau. Dit is een geweldig leuk familiespel waarmee het je weinig moeite gaat kosten om je kroost gezellig rond te de tafel te krijgen voor een spel waar alle spelers plezier aan kunnen beleven. Daarom plakken we het zegel van ons eigen varkensmonster erop: een gouden beginnersbudgy!

Aantal keer bekeken: 2134

Laagste 3 prijzen voor Sock Monsters (Bordspellen)

26.75 3