Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Spelterm in de spotlight: trick taking

Trick taking: klinkt toch beter dan ‘slagenspel’, de Nederlandse vertaling van deze spelterm. Vandaag zetten we een mechanisme in de spotlights dat al eeuwenoud is, maar nog steeds voorbij komt bij een heleboel moderne kaartspellen.

Wij geoefende bordspelers weten natuurlijk dat er een heleboel soorten kaartspellen zijn die op allerlei verschillende manieren werken, maar de gemiddelde mens zal bij dat woord toch denken aan de ouderwetse stok kaarten. Daar zijn honderden soorten spellen mee bedacht, maar de meeste die mensen in deze contreien spelen, zijn trick taking spellen. Bridge, klaverjassen, hartenjagen en ja, ook pesten: het zijn allemaal spellen waarbij de spelers hun best doen om wel of geen slagen te winnen. Of tricks, in het engels.

De basics
Voor wie nog steeds geen idee heeft, is dit het simpelste trick taking spel dat ik kan verzinnen. Stel, je speelt met vier personen met de klassieke set kaarten. Iemand gooit de harten acht neer. Nu moet iedereen die ook harten heeft één hartenkaart neergooien: volgen heet dat. Er komen een drie, een heer en een schoppen aas op tafel. De trick wordt gewonnen door de heer, want dat is de hoogste harten. De schoppen aas - neergelegd door de spelen die geen harten had - is geen harten, dus die wint niet.

Veel trick taking games werken met een troef: een ‘kleur’ die beter is dan de rest. Stel dat in het voorbeeld schoppen troef was, dan had die kaart de trick gewonnen. Als het een schoppen twee was geweest in plaats van een aas, dan zelfs ook: de troef eh… overtroeft alles.

Bekend maakt bemind
Dit principe is er bij veel mensen met de paplepel ingegoten en is daarom een handig mechanisme om te gebruiken in moderne kaartspellen. Je krijgt mensen namelijk des te sneller aan het spelen als ze meteen begrijpen wat de bedoeling is. Daar hebben deze populaire trick taking spellen hun voordeel mee gedaan.

Claim
Dit tweespelerspel, waarin creaturen zoals zombies, dwergen en goblins het tegen elkaar opnemen, werkt volgens de standaardregels: je moet volgen en degene met de hoogste kaart wint. Dat is het principe, maar bijna elke soort kaart heeft een speciale eigenschap die de regels breekt. Zo winnen ridders altijd van goblins, bijvoorbeeld. Er zijn dubbelgangers, die een andere soort kunnen kopiëren, enzovoort.



Op deze manier wordt er in de eerste fase van het spel gespeeld met een inzet: de winnaar van een slag krijgt een openliggende kaart van een aparte stapel. In de tweede fase wordt gespeeld met de kaarten die in de vorige zijn gewonnen en gaat het erom meerderheden van de vijf verschillende soorten wezens te verzamelen. Een uitdagende opdracht die je niet zo één, twee, drie onder de knie hebt.

De Vos in het Bos
Ook dit spel speel je met zijn tweeën en win je tricks op de klassieke manier. Maar er zijn uiteraard slimmigheidjes die je kunt uithalen om niet puur en alleen afhankelijk te zijn van de kaarten die je gekregen hebt. Er zijn drie kleuren in het spel met waardes van 1 tot 11 en elke oneven kaart heeft een speciale eigenschap.



Daarmee kun je bijvoorbeeld de troefkleur veranderen, of een trick winnen die je eigenlijk verloren had, om twee voorbeelden te geven. Daarnaast levert het de meeste punten op om óf extreem weinig slagen te halen, óf veel. Maar niet té veel, want dan scoor je niks.

De Crew
Het coöperatieve The Crew is bezig om een van de populairste spellen van dit jaar te worden, zo hard beklimt die de ranglijsten van Boardgame Geek. Het is dan ook een topper, zoals je hier kunt zien in de review door Anna. In dit spel werk je samen in de strijd om tricks te halen. Afhankelijk van de opdracht die je vooraf krijgt, kan het zijn dat een of meerdere mensen een bepaalde kaart moeten winnen in een slag. Om het nog moeilijker te maken, kan er ook een volgorde vereist zijn waarin dat moet gebeuren en zo biedt The Crew allerlei varianten op dit eenvoudige, maar lastige gegeven.



Het zou natuurlijk helemaal geen uitdaging zijn als je oeverloos kon overleggen onderling, dus die mogelijkheid is beperkt tot één stukje info over één kaart per speler. En als je opdracht mislukt, kun je gewoon weer opnieuw beginnen en zo het boekje met missies stapje voor stapje doorwerken. Dit belooft een klassiekertje te worden, let maar op.

Hou jij ook van trick taking spellen? Welke speel jij het liefst? Laat het hieronder weten!

Tekst: Klaas Kaptijn

Geplaatst door Grrrr op 19-05-2020 14:27
Aantal keer bekeken: 199

Reacties

Door Streetnerd (45 reacties) op 21-05-2020 23:28
( PM )
je moet volgens maar je kunt niet, dus speel je een andere kleur.

wat als je niet wil volgen, kan/mag dat? je hebt de kleur wel, maar je zeg dat je het niet hebt.
Door Mischaatje (19 reacties) op 23-05-2020 10:29
( PM )
Quote:
je moet volgens maar je kunt niet, dus speel je een andere kleur.

wat als je niet wil volgen, kan/mag dat? je hebt de kleur wel, maar je zeg dat je het niet hebt.


Je moet kleur bekennen als je die kleur hebt. Doe je dat niet terwijl het wél verplicht is, dan noemt men dat verzaken. De straf daarop bij Klaverjassen is keihard. Je tegenstanders krijgen een pit toegekend: alle 162 punten uit die ronde plus nog eens 100 kado. Plus al jouw roem, als je die hebt. Ga er maar van uit dat je NOOIT ongestraft wegkomt met verzaken.