Review Crox Word

Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Genre/spelmechanieken: filler, woorden puzzelen, snelheid
Adviesprijs: € 17,99

Scrabbelaars, Wordfeuders en andere woordenleggers opgelet! Kun jij binnen een halve minuut een woord of naam van zeven letters verzinnen met onderstaande letters? Of misschien kun je een aantal aaneengesloten woorden maken? Je mag ze namelijk ook aan elkaar vastleggen en zo een letter dubbel gebruiken. Gelukt? Dan ben je helemaal klaar om Crox Word te gaan spelen!

Crox Word is een supersnelle variant van Scrabble. Iedereen krijgt acht dobbelstenen in zijn eigen kleur met daarop verschillende letters afgebeeld. Behalve deze letters is er ook een smiley-tekentje dat als joker kan worden ingezet. Met zeven van deze dobbelstenen probeer je vervolgens zo snel mogelijk een woord of een aantal aaneengesloten woorden te maken. De laatste dobbelsteen gooi je vervolgens in de speldoos, zodat iedereen kan zien wie er als eerste klaar was. De eerste speler die twee keer achter elkaar een ronde wint mag zich de winnaar noemen.

Ik heb het spel tegen verschillende mensen gespeeld en kwam er al snel achter dat het taalniveau van de spelers erg bepalend is voor de hoeveelheid lol die je uit dit spel gaat halen. Als één speler duidelijk beter is, valt de uitdaging weg en wordt het voor de andere spelers vooral frustrerend. Maar zodra iedereen op een vergelijkbaar niveau zit, dan komt dit spel wel volledig tot zijn recht. De rondes gaan dus zeer snel en smaken altijd naar meer. Je wilt toch proberen om de ronde (weer) te winnen of om nog sneller te zijn. Of misschien ga je er net als één van mijn medespelers voor om steeds zo schunnig mogelijke woorden neer te leggen.

De speldobbelstenen zijn snel af te lezen en slim in elkaar gezet, zodat je altijd woorden neer kunt leggen. Bovendien zijn ze gegraveerd, waardoor ze niet snel zullen slijten. Omdat dobbelen altijd een geluksfactor met zich meebrengt, zorgt dit er soms voor dat je langer bezig zult zijn om goede woorden te verzinnen; maar dat geldt natuurlijk ook voor je tegenstanders. Zo draagt dit deels bij aan een balanceermechaniek, die ervoor zorgt dat niet steeds dezelfde speler wint. Hierbij raad ik overigens aan om het spel met minimaal drie spelers te spelen omdat zo het spel het best tot zijn recht komt. Met zijn tweeën is het ook zeker vermakelijk, maar toch net iets minder spannend. Met een adviesprijs van 18 euro is Crox Word overigens wel prijzig te noemen, maar met fanatieke taalkunstenaars ga je dat er zeker uit halen.

Pluspunten
- Snel te spelen, in vijftien minuten heb ik meerdere potjes gespeeld met drie personen.
- Begrijpelijke en heldere regels die binnen een minuut uit te leggen zijn.
- Goed en duidelijk leesbaar spelmateriaal.

Neutraal
- Doordat je met dobbelstenen gooit kun je soms erg slechte of juist heel goede worpen hebben.

Minpunten
-Erg taalafhankelijk: wanneer je tegen mensen met verschillende taalniveaus speelt, wint vaak de sterkste taalgebruiker.
- Relatief duur in de aanschaf.

Crox Word is een leuk spelletje voor even tussendoor, maar alleen als je allemaal op een vergelijkbaar taalniveau zit. Daarmee is het de ideale tijdsbesteding voor iedereen die zin heeft in een Scrabble-achtig spel, zonder dat je gelijk een uur bezig bent. Of als leuk tussendoortje op een langere spellenavond. Crox Word is daarmee een leuke filler voor serieuze boardgamers en een heerlijk snel spel voor iedereen die van woordspelletjes houdt.

Deze recensie is geschreven door Martijn van Ooij

Aantal keer bekeken: 4646

Laagste 1 prijzen voor Crox Word (Bordspellen)