Review Lang Leve de Koning

Spelers: 2 tot 5
Speelduur: ± 30 minuten

Iedereen die wel eens een koningsdrama van Shakespeare (of Game of Thrones) heeft gezien, weet dat diegene die wijze raad in het oor van de koning fluistert meer macht heeft dan de persoon op de troon. Lang Leve de Koning maakt van dat machtspelletje een luchtig familiespel.

Lang Leve de Koning (Maar Ik Denk Vooral aan Mezelf), zoals dit spel voluit heet, is een bewerking van een wat oudere favoriet, die met deze versie een wat kleurigere opfrisser heeft gekregen. Biblios had namelijk als thema rivaliserende abten, die de beste collectie heilige geschriften bij elkaar moeten sparen. Dat klinkt nogal stoffig, maar het spel zelf is een vermakelijk tussendoortje. Prima idee dus om daar een wat vrolijker thema aan te hangen.

Twee helften
Het spel draait om geslepen types aan het hof van een koning, die makkelijk te beïnvloeden is door lieden met een rappe tong. Dat vertaalt zich in overwinningspunten en wie er aan het einde het meeste heeft, wint. Lang Leve de Koning bestaat uit twee delen, die wat betreft mechanisme verschillen maar uiteraard een verband met elkaar hebben.

Het eerste deel van het spel begint met een grote trekstapel (afgestemd op het aantal spelers) en een bord met figuren in verschillende kleuren.
Als je aan de beurt bent, pak je de bovenste kaart van de stapel en heb je drie mogelijkheden: je legt de kaart gedekt voor jezelf neer, gedekt op een stapel die in het tweede deel van het spel een rol gaat spelen of open op tafel: daar mogen je tegenspelers straks uit gaan kiezen.

Stel, je bent met drie spelers. Dan verdeel je in jouw beurt in totaal vier kaarten: één op je eigen stapel, eentje op de stapel voor ronde twee en twee (want je hebt twee tegenspelers) open op tafel. Met de wijzers van de klok mee mogen de anderen dan een van de open kaarten kiezen voor hun stapel. Dan is de volgende aan de beurt om de kaarten te verdelen en zo verder, tot de stapel leeg is.

Kiezen en delen
In het tweede deel worden de kaarten die op de aparte stapel zijn gelegd per opbod geveild. Iedereen neemt de kaarten die hij of zij eerder gedekt voor zich had neergelegd op hand en daar zullen twee soorten in zitten: kaarten met waardes van 1 tot 4 van verschillende kleuren en geldkaarten met waardes van 1 tot 3. Je uiteindelijke doel is om met zoveel mogelijk gekleurde kaarten van zo hoog mogelijke waardes te eindigen, want degene die bijvoorbeeld het hoogste totaal aan rode kaarten heeft, krijgt de punten die horen bij de rode figuur op het bord.

Zo wordt aan het einde van het spel elk van de vijf kleuren gescoord en is bekend wie de winnaar is. Tijdens de veiling probeer je dus met je geldkaarten de kleurkaarten te kopen in de kleur waar jij voor gaat, want je zult moeten kiezen.

Koerscorrectie
Om dit nog wat interessanter te maken, zitten er ook kaarten in het spel waarmee je de waardes van de kleuren kunt verhogen of verlagen. Als je zo’n aanpassingskaart kiest of koopt, in het eerste of tweede deel, moet die meteen afgehandeld worden. Het kan ook dat er nog geldkaarten naar boven komen in de veilingstapel: die kun je kopen door met kleurkaarten te bieden (1 kaart is 1 waard, los van het getal erop) en zo heb je nog wat aan die ene verloren paarse kaart in je hand waarmee je toch nooit een meerderheid gaat winnen.

Geluk
Lang Leve de Koning speelt vooral dankzij die verdeling in twee delen lekker snel. Bij het verdelen van de kaarten is er genoeg om over na te denken, maar ook niet te veel voor zo’n licht spel. Als je een mooie kaart pakt, hou je die uiteraard graag zelf, maar wie zegt dat de volgende niet veel mooier is? Of erger: zo’n aanpassingskaart waarmee een ander de kleur waar jij voor spaart minder waard kan maken? Een dosis geluk heb je hierbij wel nodig, want als jij alleen maar kaarten met lage waardes trekt, ben je al snel kansloos.

Beetje pesten
De veiling biedt weer andere uitdagingen. Je weet namelijk maar voor een deel wat er onder de hamer gaat komen, dus je moet niet al te kwistig zijn met je geld. Zeker omdat je geen wisselgeld krijgt als je een bod van twee bijvoorbeeld met een geldkaart van drie betaalt. Je moet ook in de gaten houden op welke kleuren je tegenstanders zich richten, zodat je die puntenwaardes kunt laten kelderen. Niet erg ingewikkeld allemaal, maar genoeg om met wat lichte plaagstootjes lol te maken. En als je daar toch niet blij van wordt: het spel is ook zo weer voorbij.

Lang Leve de Koning is eigenlijk twee mini-games in één, die samen een licht half uurtje amusement te bieden hebben. Er zit evenveel geluk, tactiek en pestacties in, die het spel minder geschikt maken voor hardcore spelers, maar met de familie kun je dit probleemloos op tafel leggen. Hier vielen de overzichtelijke keuzes en de onvoorspelbaarheid in elk geval in de smaak. Bovendien ziet het spel er tip top uit met de lollige tekeningen op de kaarten en een opgeruimd ingedeelde doos. Daarom delen we een zilveren beginnersbudgy uit, op een rood fluwelen kussentje.

Aantal keer bekeken: 1857

Laagste 3 prijzen voor Lang Leve de Koning (Bordspellen)

25.46 3