Review Periodic: A Game of the Elements

Uitgever: Genius Games
Spelers: 2 tot 5 spelers
Speelduur: ca. 60 minuten

Scheikunde was vroeger een van mijn favoriete vakken op school, helemaal als we proefjes moesten doen. Het zien verkleuren van een doorzichtige vloeistof, de verbranding van magnesium en allerlei andere chemische reacties; ik vond ze allemaal geweldig. Daarnaast had je ook de wat drogere stof: het uitwerken van formules en het leren van het Periodiek Systeem. Van dat laatste heeft Genius Games een spel gemaakt, waarbij je spelenderwijs leert over de elementen. Je verplaatst over het Periodiek Systeem om punten te scoren. Is Periodic zowel leuk als leerzaam?

De setup voor drie spelers
De setup voor drie spelers.

Verplaatsen over het Periodiek Systeem
Het doel van Periodic is om de meeste punten te scoren, dit kan op vele manieren. Tijdens je beurt geef je aan welke trend, een eigenschap afhankelijk van je richting over het Systeem, je wilt maken over het bord (maximaal vijf vakken). Doordat dit energie kost leg je een energie-token op de trend die je wilt maken om deze uit te mogen voeren. Elke extra trend die je daarna wilt maken kost je meer energie. Afhankelijk van de trend kan je horizontaal en/of verticaal over het periodiek systeem verplaatsen. Hierbij staat de gekozen trend symbool voor de richting. Als je kijkt naar de elementen die je passeert, dan zie je inderdaad de waardes volgens de trend aanpassen. Erg leerzaam, maar ik zal die waardes nooit kunnen onthouden.

De vijf verschillende trends die de richting over het bord bepalen.

Uiteindelijk probeer je op de elementen te komen die aangegeven zijn op de doelkaarten. Zodra je dit doet, plaats je een kubusje op die kaart bij het element dat je bereikt hebt. Mocht je niet genoeg energie hebben om een trend te volgen, dan mag je ook in plaats van betalen alle energie van een trend pakken. In dat geval dan mag je alleen die trend volgen en verder niks doen. Dit is echter de meeste gebruikelijke manier om weer aan energie te komen en daarom is het verstandig om goed vooruit te plannen welk pad je over het bord maakt. Je wilt niet tegen een andere speler racen naar een element om er vervolgens achter te komen dat je energie te kort komt. Als je klaar bent met trends volgen, is je beurt voorbij en kan het zijn dat er punten gescoord worden.

De vier verschillende doelkaarten. Hierop plaats je een kubus als je een element bereikt.

Punten scoren
Mocht je in je beurt alle elementen van een doelkaart bezocht hebben, dan mag jij die doelkaart pakken en een bonus fiche die er bij hoort (als deze nog beschikbaar is). Zo’n fiche geeft je extra mogelijkheden tijdens een van je volgende beurten (zoals extra energie, extra stappen of direct verplaatsen). Aan het einde van het spel krijg je de punten die bij je doelkaart horen. Alle andere spelers die ook elementen hebben bezocht, krijgen puntenfiches op basis van hun aandeel.
Mocht je je beurt eindigen in de volgende elementgroep waar je heen kan dan mag je je microscoop verplaatsen naar die elementgroep en maak je een stap vooruit op het academische spoor. Het kan soms verstandig zijn om je hier op te richten, helemaal als de elementen niet direct binnen bereik liggen.

Als de oranje speler eindigt op een van de elementen van de volgende kaart, maar deze ook vooruit op het academische spoork.
Als de oranje speler eindigt op een van de elementen van de volgende kaart, maar deze ook vooruit op het academische spoor.

Het einde van het spel wordt ingeluid wanneer de laatste plekken op het academisch spoor bezet zijn of als een stapel doelkaarten op is. Dan mogen de andere spelers nog een beurt doen en tellen we de scores (fiches, doelkaarten en academisch spoor en geheime bonuskaarten) bij elkaar op om te kijken wie er gewonnen heeft.

Drie voorbeelden van de geheime bonuskaarten.

Spelend leren
Bij Periodic wordt een boekje geleverd waarin de wetenschap achter het spel wordt toegelicht. Dit geeft een extra leerzaam element. Verder zijn de doelkaarten gericht op bestaande dingen en is het leerzaam om te zien welke elementen hierin gebruikt worden. Denk hierbij aan roestvrij staal (koolstof, chroom en ijzer) of tafelzout (natrium en chloor). Het volgen van de verschillende elementgroepen zorgt dat je deze ook leert. Het enige minpuntje vind ik dat het spel volledig Engelstalig is en de elementen daardoor dus ook. Al met al is Periodic een leuk spel om de scheikundige elementen mee te leren.

Aantal keer bekeken: 2341

Laagste 1 prijzen voor Periodic: A Game of the Elements (Bordspellen)

55.00 55.00 1