Review Monolith Arena

Uitgever: Portal Games

In 2006 kwam Portal Games met Neuroshima Hex, een strategisch tegelspel in het door hen bedachte Neuroshima-universum. In dit spel vecht je met een leger tegen die van andere spelers. Een jaar later kwam versie 2.0 al uit met verbeterde illustraties en bijgewerkte regels. In 2013 kwamen nog verdere verbeteringen uit met versie 3.0. Maar ik zou het hebben over Monolith Arena toch? Het zit zo: in 2018 kwam Monolith Arena op de markt. En deze is gebouwd op het systeem van Neuroshima Hex. Het thema is veranderd van een post-apocalyptisch tijdperk naar een fantasiewereld en daarnaast zijn er Monoliths toegevoegd aan het systeem. Ik ben een groot fan van Neuroshima Hex 3.0. Ik heb zelfs alle legers die er uit voor zijn uitgekomen. Ga ik net zo genieten van Monolith Arena? We gaan het zien.

Het Neuroshima Hex systeem

Zoals ik al aangaf, bouwt Monolith Arena verder op het systeem van Neuroshima Hex, maar hoe werkt dat dan eigenlijk? In het begin plaatsen spelers hun banner op het spelbord. Een banner is de vaandel van de leger, zoals in Stratego. Het doel van het spel is om als eerste de banner van je tegenstander(s) terug te brengen van twintig naar nul. Mocht dit niet lukken voordat een speler door zijn of haar tegels heen is, dan wint degene wiens banner nog de minste schade heeft opgelopen.

Orders: Deze tegels speel je niet op het bord, maar gebruik je om bepaalde opdrachten te geven. Je kan je tegenstander weg laten duwen, je tegels verplaatsen of een gevecht initiëren. Gevechten beginnen dus pas wanneer één van de spelers daartoe kiest, of als het speelveld vol is.

Runes: Deze tegels geven een extra eigenschap aan de tegels die via de ketting zijn verbonden. Deze eigenschappen kunnen verschillen van de mogelijkheid om te verplaatsen tot extra aanvalskracht of zelfs het voorkomen van schade. Maar let op: ook deze tegels kunnen aangevallen en vernietigd worden.

Champions: Dit zijn de tegels die daadwerkelijk kunnen aanvallen. Maar dit gebeurt niet op het moment dat je ze plaatst, maar pas als er opdracht toe gegeven wordt. Op de tegels van Champions staan verschillende symbolen. Ik ga ze niet allemaal uitleggen, omdat deze per factie kunnen verschillen, maar het belangrijkste is het initiatief. Dit is het getal op het schild midden op de tegel. Zodra er aangevallen wordt, worden de aanvallen afgehandeld per initiatief van het hoogste getal tot nul. Het kan daardoor voorkomen dat een champion met initiatief één reeds van het speelveld verwijderd is, omdat het geraakt werd door een champion met een hoger initiatief. Het is daarom van belang dat je goed uitkijkt waar je je tegels plaatst en in welke richting hun aanvallen plaatsvinden. De symbolen aan de rand geven aan in welke richting, hoe sterk en hoe ver een champion kan aanvallen. De overige symbolen in het midden geven aan welke eigenschappen een champion heeft, bijvoorbeeld de mogelijkheid om te lopen.

Door een rune te plaatsen is het initiatief van de champion van twee naar vier gegaan.

Het verschil met Neuroshima Hex

Nu ken je de basisregels voor zowel Neuroshima Hex als voor Monolith Arena. Maar waar zitten de verschillen dan? Naast het nieuwe thema heeft Portal nog wat extra hulpmiddelen gegeven. Bij Neuroshima Hex moet je goed opletten hoe groot het initiatief is per champion. De runes kunnen dit namelijk aanpassen. In Monolith Arena zijn er nu kleine tokens meegegeven om dit aan te geven. Dit maakt het allemaal in één keer overzichtelijk. Voor de doorgewinterde Neuroshima-speler is dit misschien niet nodig, maar ik merk dat beginnende spelers dit als erg fijn ervaren. Ik heb regelmatig iemand allerlei goden bij elkaar horen roepen omdat die zich verkeken had op het initiatief. Nu hoor ik het alleen nog als iemand een champion van de tegenstander over het hoofd ziet.

En dan zijn er de Monoliths, de naamgevers van het spel. Monoliths bestaan uit drie stapelbare tegelhouders. Het is niet verplicht om met deze te spelen, maar dit is het grootste verschil met Neuroshima Hex. Aan het begin van het spel plaats je hierin je banner en twee andere tegels, Runes en/of Champions. Vervolgens stapel je ze op elkaar met de banner altijd bovenop. Als je tijdens een beurt kiest om geen tegel op het bord te plaatsen (let op: Orders kan je dus wel spelen), dan kan je de stapel uitklappen. Hierbij moeten de tegelhouders altijd aan elkaar grenzen. Uitklappen kan ook alleen als er twee aangrenzende locaties locaties vrij zijn.

Elk deel van de Monolith moet aangrenzen.
Een Monolith mag alleen uitklappen als daar ruimte voor is.

De Monolith blijft uitgeklapt, totdat er een gevecht heeft plaatsgevonden. Daarna klapt deze weer in op de plek van de banner. Als je uitgeklapt bent, kan het zijn dat je een tegel verliest uit je Monolith. Het is toegestaan om tijdens je beurt de lege ruimte weer op te vullen. Doe je dit niet, dan geef je een tegenstander de gelegenheid om dit te doen. En dan zit je met een vijandelijke champion of rune in je Monolith. De Monoliths geven op deze manier een nieuwe strategische laag aan het Neuroshima Hex-systeem. Verberg je er je sterkste champions in? Of juist wat runes voor de extra boost tijdens het gevecht? Er is zoveel mogelijk.

De tegels uit Monolith Arena (links) zijn groter dan die van Neuroshima Hex (rechts).

Het nieuwe thema

Zoals ik eerder al meldde, speelt Monolith Arena zich niet af in een post-apocalyptische setting, maar in een nieuw bedachte fantasiewereld. Dat betekent dat de legers ook anders zijn. Het spel bevat vier legers om mee te beginnen, maar het zou me niks verbazen als hier in de toekomst meerdere bijkomen. Waar de legers in het basisspel van Neuroshima Hex nog veel op elkaar leken wat krachten betreft, hebben deze in Monolith Arena een duidelijker onderscheid:

Ik heb geen echte favoriet. Ik win (of verlies) met allen net zo gemakkelijk. Ja, de demonen zijn heerlijk gemeen, maar ook best wel kwetsbaar. De dwergen kunnen veel incasseren, maar hun aanvallen zijn net wat minder krachtig. De mensen hebben krachtige aanvallen en kunnen over korte stukken aanvallen, maar hun aanval en verdediging zijn slechts één kant op gericht. Tenslotte zijn er de elven die vanaf een afstand aanvallen, maar van dichtbij erg makkelijk uit te schakelen zijn.

Spelersaantallen

Net als bij Neuroshima Hex speelt Monolith Arena het beste in een één-op-één situatie. Toch kan je in teams van twee spelen, waarbij je banner, runes en orders ook effect hebben op de tegels van je medestander. Verder kan je één-tegen-twee spelen, maar dit raad ik alleen aan als je wat meer ervaring hebt. Anders maak je waarschijnlijk geen kans tegen de andere twee spelers.

Ja, Monolith Arena lijkt voor een heel groot deel op Neuroshima Hex. En net als Neuroshima Hex vind ik Monolith Arena een geweldig strategisch spel. Waar Monolith Arena zich meer in onderscheidt, is het toegankelijke thema en de nieuwe strategische opties door de Monoliths. Mocht je al van Neuroshima Hex genieten, dan zal dit waarschijnlijk ook zo zijn met Monolith Arena. Ik heb daarom beide spellen in mijn bezit. Hoewel de systemen erg veel op elkaar lijken, heeft Monolith Arena toch een eigen gezicht. Monolith Arena is een prachtig spel en ik kan niet wachten op nieuwe legers om nog meer variatie toe te brengen.

Aantal keer bekeken: 2172

Laagste 3 prijzen voor Monolith Arena (Bordspellen)

42.99 3