Review Creature Comforts (NL)

Welkom in de Esdoornvallei. Een klein dorpje dat alles heeft wat je bosdierenhartje sneller doet gaan kloppen. Er is een kleine markt waar je goederen kunt kopen, er komen elke maand nieuwe bosreizigers langs met spannende goederen, in het bos groeien elke maand andere lekkernijen en er is een winkel waar je nieuwe meubels en andere knussigheid kunt kopen. Ben jij al klaar voor de winter? Nee? Aan het werk dan! In Creature Comforts is het jouw doel om je huisje winterklaar te maken. Het doet allemaal erg denken aan Everdell, dus als je fan bent van dit spel, zal Creature Comforts zeker jouw interesse kunnen wekken!

Van dorpje in de bossen, naar comfortabel huisje voor je familie vossen
Belangrijk in je koopzucht is om te kijken naar welke comfortkaarten goed samengaan. Zo krijg je bijvoorbeeld bonuspunten als je zowel een schommelstoel als dekentje hebt, of schaatsen met sokken. Er zijn op die manier allerlei combinaties te verkrijgen. Als tegenspeler hoef je overigens niet moedeloos toe te kijken, want wanneer je medespelers de combinaties aan elkaar rijgen, kun jij verbeteringskaarten kopen die meeliften op hun succes. Koopt iemand bijvoorbeeld veel kleding? Haal dan in de bouwplaats snel een spinnenwiel, dan krijg je voor elk kledingstuk dat iemand anders heeft gebouwd, een bonuspunt! Zo valt alles in elkaar als een kaars in een kandelaar. Maar hoe sleep je al dat moois je stulpje binnen?

Een vleugje geluksbeproeving
Er zijn acht rondes die overeenkomen met acht maanden, waarin je jezelf voorbereidt op de komende winter. Aan het begin van elke ronde plaatst iedereen zijn werkers (familieleden) op verschillende plekken in het dorp. Aan de hand van waar je je werkers neerzet kun je tijdens een maand bepaalde acties uitvoeren, zoals grondstoffen verzamelen of nieuwe comfortkaarten kopen om je huis verder te pimpen. Voor zover lijkt Creature Comforts erg op Everdell, maar het verschil met Everdell zit hem in het feit dat je elkaar niet kunt blokkeren. Op bijna elke plek mogen namelijk meerdere werkers tegelijk staan. Een makkelijk en ontspannen leventje dus in de Esdoornvallei?

Het push-your-luck addertje onder het gras zit hem in de familie- en dorpsdobbelstenen. Elke locatie heeft namelijk naast een werker, ook een dobbelsteen nodig om te worden geactiveerd. Op het moment dat je jouw werkers echter neerzet, weet je alleen het resultaat van de twee familiedobbelstenen.

De vier dorpsdobbelstenen worden pas gerold nadat iedereen zijn werkers heeft neergezet. Dit brengt dus een bepaald risico-element met zich mee. Ga je voor de plek waar je twee gelijke dobbelstenen nodig hebt, of voor een locatie waar alleen een vier benodigd is om deze te activeren? Heeft iedereen zijn werkers erop uitgestuurd, dan mag de startspeler de dorpsdobbelstenen gaan gooien en is het zweten geblazen, want kun je al je werkers wel activeren?

Heerlijk en soepel worker placement spel
Creature Comforts speelt lekker weg. De puzzeltjes om je ‘engine’ steeds sneller te laten draaien voelen goed aan. Zo heb je de comfortkaarten die je direct overwinningspunten geven en als je ze goed combineert extra punten opleveren. Ook kan je bijvoorbeeld een boekenkast kopen en boeken gaan sparen. Elk boek dat je spaart levert bonuspunten op.

Verder zijn er verbeterkaarten, die kun je krijgen in de werkplaats. Deze leveren minder overwinningspunten op, maar kunnen jouw ‘machine’ gemakkelijker laten lopen. Denk aan een paraplu die je het aantal ogen op de familiedobbelstenen eenmaal per ronde met 1 of 2 laat verhogen. Of een kruiwagen, die je bij een werker kan neerzetten zodat die altijd één extra grondstof meeneemt.

De maanden binnen Creature Comforts spelen telkens net even anders. Zo hangt het type grondstoffen dat je kunt krijgen af van de seizoenen. In de zomer zijn er bijvoorbeeld geen paddestoelen te krijgen en in de herfst geen wol. Daarnaast komt er elke maand een reiziger langs die een verscheidenheid aan producten en services aanbiedt. Tegelijkertijd zijn er speciale condities van toepassing per ronde, zoals de conditie waarin medespelers één van jouw werkers ergens mogen plaatsen. Mijn favoriet is de Borstelmol, je mag dan tijdens de gehele maand stenen gebruiken als muntgeld! Steengoede kerel.

Verder kunnen spelers kraampjes kopen. Je verdient dan extra grondstoffen als iemand anders hier gebruik van maakt.

Het lijken veel opties, maar het wordt nooit te ingewikkeld, waardoor Creature Comforts ook prima te doen is voor de jongere fans vanaf ongeveer 10 jaar. De punten die je scoort met een succesvolle combo zijn ook nooit zo hoog dat iemand die achterloopt het niet meer bij kan houden.

Jouw beurt is als een leuke puzzel, wel soms veel wachttijd
Als je eenmaal aan de beurt bent activeer je al je werkers in één keer. Heb je perfect gegooid, dan ben je zo klaar, maar vaak is het even puzzelen welke keuzes nu het beste zijn en moet je kiezen welke locaties je wel en niet activeert. Voor elk familielid die je niet activeert, krijg je overigens een ervaringsfiche. Deze kan je tijdens een volgende beurt gebruiken om de waarde van een dobbelsteen met 1 naar beneden of boven te veranderen. Sla je dus de plank mis, dan kan je dat later weer goedmaken.

Een klein nadeel is dat elke speler al zijn zetten in één keer zet. Dit zorgt voor de nodige downtime voor de medespelers. Helemaal als je de startspeler was, want de ronde erna ben je de laatste speler. We hebben daarom binnen onze groep afgesproken om alvast vooruit te kijken wat we zouden doen, zodat we tijdens onze beurt snel onze zetten kunnen doen. Maar beurten gaan dus niet per se snel. Vanwege deze lange tussenpauzes, vinden we Creature Comforts het beste spelen met drie tot maximaal vier spelers. Er staat tot vijf spelers op de doos, maar dan moet je echt lang wachten.

Overigens is er ook een solomodus aanwezig, maar die is zo summier, dat we die niet zouden aanraden. Je hebt namelijk geen Automa tegenstander waardoor een competitief element ontbreekt, er wordt alleen gekeken naar welke comfortkaarten je hebt gebouwd en hoeveel verbeteringen je hebt gemaakt. Vervolgens krijg je een bepaalde titel mee aan de hand van je score. Spellen als Juicy Fruit doen dit beter.

Schoonheid in vormen en maten
De Esdoornvallei komt verder tot leven door het fantastische artwork op alle kaarten. Dit is echt een dik compliment naar Happy Meeple Games toe. Daarnaast zitten bij de eerste edities van Creature Comforts nog de houten onderdelen voor de grondstoffen, munten en de werkers. Die zijn echt zoveel beter dan de kartonnen varianten. De kickstarter uitvoering heeft er ook opbergdoosjes bij waarmee je alle onderdelen kan organiseren. Helaas zitten die niet bij de retail versie, waardoor alles los in de doos ligt. Het houdt het spel betaalbaar, maar oogt wat rommelig.

Desalniettemin is het tekenstijltje zo goed, dat ik aan het einde van het spel de neiging had om de breinaalden uit de kast te halen…en ik heb nog nooit gebreid of überhaupt breinaalden in de kast liggen. Dat gezegd hebbende, moet dit knuffelige thema je dus wel liggen. Dan ga je een leuke tijd tegemoet!

Is er dan, behalve de downtime en solo modus, niets op Creature Comforts aan te merken? Jawel, we hebben nog één puntje en dat is dat we na één potje spelen het gevoel hadden dat we alle kaarten een beetje hadden gezien. Graag had ik meer variatie in de kaarten zelf gezien, alleen de reizigers bieden nog verrassingen. Bij de Kickstarter uitvoering zitten wel een paar mini-uitbreidingen, mogelijk dat die de boel wat gevarieerder maken. Die hadden niet misstaan in de retail editie. Desalniettemin kijken we alweer uit naar een volgend potje, maar iets meer variatie had niet verkeerd geweest.

Creature Comforts is zeker je geld waard. Met alle onderdelen die erbij zitten in een comfortabel doosje en de vermakelijke speelstijl, is dit zeker een aanrader. Ben je Everdell fan, dan kan je Creature Comforts zonder problemen uitproberen. Creature Comforts is zowel voor jong als oud prima te doen. Wel is de downtime soms lang, dit kan je verkorten door alvast vooruit te kijken naar je eigen keuzes. Verder hadden wij na het eerste potje het gevoel dat we de meeste kaarten wel hadden gezien. Desondanks hebben we ons prima vermaakt, elke keer dat we Creature Comforts hebben gespeeld.

Zoek je een spel met iets meer uitdaging dan een Ticket to Ride of Machi Koro, dan is Creature Comforts een goede keuze. De pot thee staat alvast klaar! Creature Comforts ontvangt door wat gebrek aan variatie net geen gouden Budgy, maar een zilveren beginners Budgy is dik verdiend! Dat betekent overigens dat de Kickstarter versie  wel er met een gouden vandoor gaat. Door de extra mini-uitbreidingen en de organiseerbakjes die hier in mee komen zit deze net iets beter en gevarieerder in elkaar. Aangezien we echter de retailversie recenseren, plakken we hier een mooie zilveren Budgy op.

Aantal keer bekeken: 2429

Laagste 3 prijzen voor Creature Comforts (NL) (Bordspellen)

51.99 3