Review Here to Slay

Uitgever: Unstable Games
Spelers: 2 tot 6 spelers
Speelduur: 45 minuten
Genre: Dobbelspel, Hand management, Pesten, Set Collection, Variabele spelerskrachten

Gezelschapsspellen zijn vaak letterlijk heel gezellig, maar zeker niet altijd. Dat komt dan vaak omdat je voor de winst nog wel eens minder aardig moet zijn, wat soms hele grappige situaties oplevert. Dit wordt ook wel het ‘Take that’ genre genoemd. Heb jij naast de behoefte naar een ’’take-that’’ spel stiekem een fantasie om zowel als feeëriek bosdiertje als fantasiekrijger monsters uit te dagen en je vrienden te bestrijden? Dan is ‘’Here to Slay’’ misschien wel een spel voor jou!

Op naar de overwinning met jouw gezelschap

In Here to Slay ga je de strijd aan met je medespelers om als eerste met jouw vergaarde gezelschap drie monsters te verslaan, of in de taal van het spel: ‘te slayen’. Een alternatieve manier om te winnen is om een bont gezelschap van zes verschillende klassen te verzamelen. Zo heb je verschillende manieren om te winnen.

De Ranger heeft succesvol de zes soorten klassen verzameld en wint

Zo speel je Here to Slay
Here to Slay is een kaartspel waarin je begint met een hand van vijf kaarten. De kaarten zijn onderverdeeld in vijf categorieën: Heroes, Items, Magic, Challenges en Modifiers. Helden, items en magie speel je actief in je eigen beurt en challenges en modifiers gebruik je wanneer het jou het beste uitkomt als aanval of verdediging op een medespeler.

Van links naar rechts: Hero, Item, Magie, Modifier en Challenge

In een beurt kun je in totaal drie actiepunten spenderen. Zo kun je voor een enkel punt een kaart bijpakken, een kaart (proberen te) spelen, of een eerder geplaatste held activeren. Voor twee actiepunten kun je een monster aanvallen of voor drie punten kun je jouw hand dumpen voor vijf nieuwe kaarten. Effectief sla je dan een beurt over, maar het geeft je wel meer opties voor de toekomst.

Kaarten spelen verloopt niet zonder uitdagingen
Mocht jij ervoor kiezen om een held, item of magie te spelen, dan verklaar jij dat openlijk. Vervolgens kan elke medespeler er voor kiezen om jou uit te dagen met een ‘’challenge’’ kaart.
Wanneer iemand jou uitdaagt, ga je tegen elkaar dobbelen. Als jij wint, kun je je actie gewoon uitvoeren. Wint echter de uitdager, dan is je plan verstoord en verdwijnt je gespeelde kaart naar de aflegstapel. Helaas! daar gaat je plan om Fluffy de Tovenaar (awww) deze beurt op te roepen en bovendien ben je ook nog een actiepunt armer. Je kunt het lot ook een handje helpen met je modifier kaarten. Daar staat bijvoorbeeld +1 +3 of -2 op en zo kun jij dus jouw worp verbeteren of de worp van je tegenstanders afzwakken.
Het interessante is dat ondanks dat maar één speler iemand mag uitdagen per actie, iedereen aan tafel kan bijdragen met modifier kaarten. Hou je medespelers dus te vriend, want anders kun je, als jij net even te goed gaat of te bijdehand bent, op flink wat weerstand rekenen.

Helaas Pan chucks, met een rol van 6 haal je het niet

Mijn held is geplaatst, en nu?
Lukt het je zo nodig om de uitdagingen te doorstaan, dan heb jij succesvol je gezelschap verrijkt. Je mag je nieuwe teamlid direct activeren in de hoop zijn of haar speciale kracht te benutten. Dat kan betekenen dat je bijvoorbeeld: een kaart mag stelen, een andere held mag stelen, een held vernietigen of extra kaarten mag bijpakken. Eenmaal geplaatste helden, mogen de volgende beurt geactiveerd worden als actie.

Monsterjager in wording
Wanneer je een paar bondgenoten hebt verzameld, kun je een monster uitdagen. De monsters hebben elk zo hun eigen uitdaging, bij sommigen moet je hoog of juist laag gooien, anderen kan je niet aanvallen, tenzij een bepaalde karakterklasse onderdeel van je team is. Je kunt daarbij van je geluk uitgaan of je kunt modifiers sparen om je winst te verzekeren. Heb je eenmaal een monster verslagen, dan kun je rekenen op een krachtig voordeel voor het verdere verloop van het spel. Deze kan ook niet meer afgepakt worden, zo ben je dus blijvend sterker en een stap dichter bij de overwinning!

De Fist of Reason heeft met zijn helden de draak verslagen

Een bont gezelschap van koddige dieren
Elk goed gezelschap begint bij de leider en jouw gekozen karakter en leider is dus ook bepalend voor jouw strategie en speelstijl. Begin je als Fighter Bear dan heb je een voordeel in conflicten en uitdagingen. Ga je als Ranger Fox aan de slag, dan heb je een voordeel met het verslaan van de monsters. Zo heb je een onderverdeling van de volgende rassen en klassen die dus, zowel in de leiders als de helden terugkomen:

Basisspel Fighter Bears: Vooral op uitdagingen en confrontatie gericht.
Guardian Unicorns: Verdedigend van aard en ondersteunen je andere helden.
Ranger Foxes: Snelle winst door meer kaarten en gericht op de monsters.
Thief Cats: Als je het kunt zien of pakken is het van jou! Stelen maar.
Wizard Bunny’s: Vooral magie of krachtige effecten, met hoge voorwaarden. Bard Squirrels: Het wisselen van helden of kaarten bijpakken.

Kickstarter pracht en praal

Kleine disclaimer: zelf heb ik Here to Slay via Kickstarter verkregen, omdat de schattige vormgeving mij aansprak in combinatie met de niet al te ingewikkelde regels. Mijn ervaring is dus de deluxe-versie, deze heeft speelmatten en dobbelstenen voor elke speler wat de ervaring wat mij betreft verrijkt. Ook heeft die variant wat extra monsters en kaarten. Wees gerust, Indien je de nu verkrijgbare variant in huis haalt ga je geen ander spel ervaren door deze ‘’ontbrekende’’ delen en kun je er net zoveel plezier aan beleven.

Het spel in al haar glorie, opgezet voor vier spelers

Allemansvriend en avonden vol plezier
De mix met schattige fantasiediertjes en de traditionele avonturen rolverdeling is goed gelukt. De klassen en rassen zijn consistent in diersoort en thema en er zitten wat grappige verwijzingen of woordgrappen in de benamingen. De schattigheid maakt het een heel aantrekkelijk en uitnodigend spel. En dat terwijl het stiekem heel gemeen is. Ik vind het een enorm voordeel als mensen verzoeken iets te spelen vanwege hoe het eruit ziet en de vormgeving dan ook uiteindelijk aansluit op de ervaring. Je zult regelmatig iemand zien gniffelen of ‘’awwww’’ horen zeggen bij het vergaren van een kaart.
Dit maakt dat ik het spel al regelmatig in verschillende groepen op tafel heb gezet en met succes. Vaak bedoelde ik Here to Slay als beginner of filler, maar speelden wij gerust twee of drie potjes. Zeker als iedereen hem een beetje door heeft, speel je lekker door en kun je elkaar goed dwarszitten. Misschien ben ik tikkeltje een klootzak, maar er is toch niks grappiger dan iemand die op het nippertje een monster zou kunnen verslaan een modifier aan te naaien, waardoor zijn/haar plan in duigen valt. Overigens gebeurt dat vaker tegen mij dan dat ik het bij anderen doe, maar ik lach er altijd (achteraf) hartelijk om.
De vormgeving is veruit het sterkste aan here to Slay en de regels zijn na een korte uitleg ook voor (bijna) iedereen goed te volgen. Houd er wel rekening mee dat het Engels op de kaarten heel belangrijk is voor het spelverloop. De kracht van de rassen en de verschillende manieren om te winnen voelen goed in balans. Zo heb ik op verschillende manieren mensen zien winnen en zowel waaghalzen als weldoordachte risiconemers zien slagen.

Enkele beren op de weg
Er zijn ook punten die mij minder bevielen. Omdat het effect van een held, magie of een item bepalend is of je iemand wilt uitdagen of niet, wil je eigenlijk altijd alles weten van elke kaart die gespeeld wordt. Dat werkt enigszins verstorend en vertraagt de boel. Aan de andere kant is zo wel iedereen betrokken en wordt dit na een aantal keer spelen minder, omdat je kaarten gaat herkennen.
Ondanks de aanduiding dat je met twee tot zes spelers kunt spelen, kun je Here to Slay het beste met drie of vier doen. Met twee zijn er betere spellen en met een te hoog spelersaantal werkt het naar mijn mening niet lekker. Je hebt maar vijf kaarten op hand, waarvan maar enkele challenges of modifiers zijn en als je ze eenmaal gespeeld hebt, ben je machteloos ten opzichte van je medespelers. Dat voelt weinig interactief en zelfs als je dan aan de beurt bent, ben je zo weer door je kaarten en opties heen zonder echt progressie te hebben gemaakt. Ook als de kaartenstapel op de een of andere manier weinig challenges uitdeelt, krijg je een minder leuke ervaring, omdat je dan moet toekijken hoe de rest sneller dan jij zes helden plaatst binnen een kwartier.

Here to Stay of Here to Go?
Er schuilt meer onder het onschuldig uiterlijk dan je zou denken, maar het spel is niet voor strategen of control freaks. Je zult je door de chaos moeten werken en je hebt soms gewoon pech. Dat moet je liggen, maar de potjes zijn ook weer erg kort dus de gevolgen zijn niet heel groot.
Voor mij en iedereen waarmee ik het heb gespeeld is het in ieder geval een Here to Stay en altijd een welkome aanvulling of aftrap van een gezellige avond. Ik heb dan ook nu al de uitbreidingen besteld voor extra afwisseling en heb geen spijt van mijn aankoop. Omdat het spel voor onder de drie tientjes verkrijgbaar is en het spel ook al mijn game van de maand november was, kan ik deze ‘’lachen, gieren, brullen’’ game zeker aanraden en geef ik hem een zilveren beginner Budgy. Ik denk dat elke groep van elk niveau leuke avonden kan beleven met Here to Slay en door het thema zal het makkelijk zijn om veel mensen aan tafel te krijgen. Natuurlijk moeten zij wel tegen een stootje kunnen en de boel niet al te serieus nemen.

En zeg nou zelf kun jij nee zeggen tegen ‘’Napping Nibbles’’, ‘’Snowball’’ of ‘’Shurikitty’’?

Aantal keer bekeken: 2087

Laagste 3 prijzen voor Here to Slay (Bordspellen)