Review Marvel Villainous: Infinite Power

Uitgever: Ravensburger
Spelers: 2 - 4 spelers
Speelduur: 40 - 80 minuten
Leeftijd: 12+
Genre: Kaartspel, hand management, variabele spelers krachten, asymmetrisch.

Horrified Overview

En ik zou er mee weg gekomen zijn als het niet aan die vervelende helden had gelegen! Heb jij ook wel eens genoeg van die veels te brave moraalridder Captain America of die veels te arrogante Iron Man? En hoe kun je verliezen van Spider-Man, het is nog maar een knulletje! Misschien heb je wel een paar marvel films gekeken en gedacht: ‘’Dat kan ik veel beter!’’ of ‘’die schurk is niet echt boosaardig, maar gewoon verkeerd begrepen.’ Nou dan is Marvel Villainous misschien wel dé manier om je stoute dromen waar te maken en voor eens en altijd die wrekers te laten zien dat jij de opperbaas van het universum bent.

Villains_marvel_villainous

Villainous maar dan met Marvel

Deze review was zoveel makkelijker geweest als wij al eerder Disney Villainous hadden gerecenseerd. Voor spelers van Disney Villainous zal Marvel Villainous comfortabel aanvoelen met wat kleine aanpassingen op de formule. Maar dat hebben we (nog) niet gedaan, dus ga ik toch mijn uiterste best doen om het concept van Villainous uit te leggen. Spelers kiezen ieder een van de vijf Marvel schurken: Thanos, Ultron, Hela, Taskmaster of Killmonger en zullen dit potje spelen om het meesterplan van de gekozen Marvel bad guy te volbrengen. Dat doe je door op jouw ‘’realm’’ te verplaatsen en acties uit te voeren. De acties die je kunt uitvoeren zijn voor alle villains hetzelfde, maar de verdeling van de soorten acties op je bord in samenwerking met kaarten die je kunt spelen, zorgen ervoor dat elke villain uniek speelt en voelt. Je doel is compleet anders per villain en dus ga je zeker je eerste potje wat verloren naar je tegenstanders kijken wat zij in vredesnaam aan het doen zijn, terwijl jij je eigen plan aan het samenstellen bent. Terwijl jij stappen aan het nemen bent naar je einddoel zullen andere spelers welbekende helden op je afsturen, waardoor je soms bijzondere keuzes moet maken en de villain die het beste zijn of haar plan kan uitvoeren ondanks het soms brute lot is de winnaar.

MV_Fate

Waar te beginnen, bij het begin

Dit klinkt ingewikkeld, maar gelukkig is er ook een behulpzame spelersgids per villain, een klein boekje dat de belangrijkste tactieken van jouw villain uitlegt en een handige hulpkaart die de acties samenvat en in het kort de doelen van je tegenstanders. Om het spel op te zetten kies je de schurken en hun villain bord. Spelers schudden hun villain deck en trekken vier kaarten. Leg eventuele tegels klaar die bij die schurken horen en selecteer de fate kaarten die bij de gekozen villains horen en combineer deze met de algemene fate kaarten om de gedeelde ‘’fate stapel’’ op te bouwen en plaats die geschud in het midden. Iedere speler trekt vier kaarten en een beginspeler wordt verkozen, de rest krijgt een of twee power en dan is het tijd voor de startspeler om zijn eerste van vele zetten te maken.

MV_Start_Hela

Tijd voor actie en infinite power!

Spoiler alert: de power is wel beperkt, maar ik ga je uitleggen hoe je er aan komt en hoe je het uit kunt geven in dienst van je snode plan. Alle icoontjes op jouw realm staan voor acties en je realm is opgebouwd uit vier gebieden. Je moet altijd je pion verplaatsen naar een ander gebied, dus in essentie kies je altijd één uit drie opties en waar je landt voer je zoveel zichtbare acties uit als je wilt in de volgorde naar keuze. Dat kan betekenen dat je met je landing één, twee, of zelfs drie power ontvangt en bijvoorbeeld een of zelfs twee kaarten mag spelen uit je hand. Het kan ook betekenen dat je juist kaarten uit je hand weggooit omdat ze nu je doel niet dienen. Misschien activeer je liever een eerder geplaatst voorwerp of een van je onderdanen of verplaats je deze voor een tactisch betere positie. Het donderwolkje staat voor de fate actie, waarmee je de bovenste kaart van de fate stapel op een tegenstander afstuurt. Daarmee bezorg je tegenstanders een vleugje van het lot en stuur je bijvoorbeeld de Hulk op ze af om ze flink dwars te liggen. Plaats je op deze manier een held bij een andere villain heeft deze vaak een nadelig effect, maar sowieso bedekt deze held een deel van de acties en dat maakt je plan uitvoeren natuurlijk niet makkelijker! De spijkerbol is de vanquish actie en met deze optie kun je jouw onderdanen tegen de helden laten vechten en zo weer wat ruimte op je bord vrij spelen en dus meer opties. Kaarten spelen of activeren kost vaak power, en vandaar ben je continue aan het balanceren tussen sterke effecten uitspelen of een leger opbouwen en power vergaren. En natuurlijk om zo efficiënt mogelijk naar je einddoel toe te werken.

MV_Helper

Snode ingewikkelde plannen

Nu je een beeld hebt van de basisregels van Villainous kan ik de losse schurken wat beter toelichten. Als Thanos wil je de zes infinity stones verzamelen, maar deze zijn verstopt en zul je eerst moeten oproepen. Eenmaal gevonden verspreiden deze zich over de realms van andere spelers en zul je een invasie moeten organiseren om de stenen toe te eigenen. Hoe meer stenen Thanos verzamelt, hoe sterker hij wordt. Ultron wil de mensheid vernietigen en doet dit door systematisch zichzelf en zijn leger van robots sterker te maken. Hela wil Walhalla veroveren en doet dat met haar ondode leger, maar ook door zielen te oogsten van onfortuinlijke helden. Taskmaster wil niets anders dan de Avengers neerhalen en bouwt aan een klein privaat leger van antihelden. Als Taskmaster dien je verschillende antihelden te trainen tot een bepaald level om sterk genoeg te zijn, zodat de Avengers geen schijn van kans maken. Tot slot wil Killmonger als wapenhandelaar de technologie van Wakanda in zetten om andere realms op te blazen met bommen, maar kan hij dit alleen doen als zijn rivaal Claw en bovendien Black Panther verslagen zijn.

MV_overview_start

Sharing is Caring

De meeste aanpassingen in de regels staan in dienst van een meer interactief en soms ook wel een complexere spelervaring. In Disney hebben schurken een eigen ‘’fate’’ stapel waar de schurk de goedzakken tegenkomt die thematisch het meest bij de film passen. Marvel heeft een gedeeld universum en zo’n beetje elke schurk die we hier spelen heeft mot met de Avengers en vandaar speelt Marvel Villainous ook met een gedeelde ‘’fate’’ stapel. Alles wat op die stapel ligt kan vervelend uitpakken voor iedereen, maar er zijn dus speciale toevoegingen per schurk die extra vervelend zijn voor specifieke doelwitten. Denk aan Valkyries, die immuun zijn voor Hela, het weghalen van een ally van Taskmaster of een zwaar getrainde Black Panther voor Killmonger. De andere grote toevoeging aan Villainous vind je ook terug op de ‘’fate’’ stapel in de vorm van events. Dit zijn in feite globale opdrachten waar iedereen last van heeft en waar iedereen aan kan bijdragen door onderdanen te sturen om een beloning te verkrijgen. Dat brengt interessante situaties met zich mee, want de ene speler leunt meer op items en de andere meer op bondgenoten en als een van die groepen ineens een extra power kost, zie je vaak toch voorzichtige allianties ontstaan. Bovendien bevat de fate stapel ook een persoonlijke missie, die enorm vertraagt wanneer deze boven komt op het verkeerde moment, maar tegelijk met het oplossen ervan een enorme zet richting je doel kan opleveren. Dit sturen van onderdanen naar missies heeft het spel nog meer opengebroken en daar voegt Marvel Villainous ook nog het spelen van kaarten en krijgers in andermans realm aan toe. Thanos zal namelijk wel moeten om zijn doel te volbrengen, maar ook de andere schurken hebben invloed op zaken buiten hun eigen realm en dat maakt de spelervaring van Marvel ten opzichte van Disney meer interactief. Een andere toevoeging zijn de specialties, die eigenlijk functioneren als blijvende upgrades en ook nooit afgenomen kunnen worden met fate kaarten. Lukt het je een paar van deze op te bouwen, wordt je villain aanzienlijk efficiënter en voel je echt progressie.

MV_Hela_ingame

Marvel vs Disney

Het lijkt er zeker op dat Marvel Villainous meer gericht is op het spelen in groepsverband, vanwege de hoge interactie en ook omdat Disney hier simpel niet zo goed voor geschikt is. Een gedeelde stapel voor de ‘’fate’’ deck en de events maken een meer interactief geheel. Hoewel het wel bij Marvel past, lever je hier naar mijn mening toch iets in aan thematische immersie, want in Disney speel je echt je eigen film uit met alle herkenbare karakters bij elkaar. Wat ik prettig vind in Marvel Villainous is dat progressie meer blijvend is. In Disney kun je soms door een paar goed getimede fate kaarten terug bij af zijn voor je gevoel en dat is nu zeker door de specialties en een meer dynamische flow van het spel verbeterd. Ook de events spelen hier zeker een rol. Een mooi voorbeeld is de event ‘’Avengers assemble’’, waarbij iedere villain voor de eigen beurt de bovenste fate kaart op zichzelf moet spelen. Dit specifieke event bracht een hilarisch tafereel op tafel, omdat niemand zich om het event druk maakte en de ene na de andere Avenger werd gespeeld en iedereen helemaal klem lag. Versla je dit event echter mag je alle helden uit je realm verwijderen, dus als je ook maar bijdraagt aan het event pluk je er de vruchten van en zo kun je in Marvel Villainous een hopeloze situatie vrij snel omdraaien in een eindsprint naar de winst. Ook mechanisch zijn helden grappig vormgegeven, want Thor is sterk en verdedigd andere helden en de Hulk gaat nooit dood en stampt in het rond bij de volgende villain en wordt zelfs sterker wanneer hij verslagen wordt. Dat vond ik grappig gevonden en sowieso is het een feest der herkenning voor liefhebbers van het universum. Misschien nog even belangrijk om te vermelden, maar je kunt de twee niet koppelen met elkaar, alhoewel ik daar ook geen enkele behoefte toe heb.

MV_Avengers_assemble

Villainous Assemble?

Soms is het veel leuker om slecht te zijn, toch? Ik heb vanaf het begin al enorm genoten van Villainous en de anti insteek om eens de schurk te zijn. Hoewel ik al enorm gecharmeerd was van Disney Villainous heb ik ook Marvel Villainous met veel plezier gespeeld. Je kunt er niet omheen, voor sommigen zal dit thema meer aanspreken en voor anderen juist het Disney thema. Het helpt zeker mee dat het spel goed in elkaar zit en schitterend ontworpen en geproduceerd is, alhoewel de speelstukken in Disney wel iets mooier aanvoelen. Met meerdere keren spelen komt de strategie eigenlijk pas echt tot zijn recht en ondanks dat het relatief simpel instappen is, zijn er veel strategieën mogelijk per villain en bovendien moet je altijd dealen met je lot. De ontwerpers snappen heel goed wat de kenmerkende zaken zijn voor een villain en bouwen het deck en het bord op zo’n manier dat deze uniek en iconisch voelt met interessante mechanics. Het lijkt er op dat ze met specialities daar weer een middel bij gevonden hebben. Ook het lot zien overkomen bij je tegenspelers blijft leuk, totdat het jou overkomt natuurlijk.

MV_Ultron

Toegegeven het is niet altijd even makkelijk om Villainous uit te leggen in het begin, omdat spelers de wat ongewone acties moeten leren, en daarnaast een asymmetrisch doel hebben. Als je die drempel eenmaal overwonnen hebt, heb je een heel leuk kaartspel in handen voor fans van de licentie. Hoewel mijn voorkeur nog steeds uitgaat naar de Disney serie, geef ik ook marvel Villainous zonder twijfel een gouden beginner budgy.

Beginner zilveren budgie

Geschreven door: Patrick Sekeris

Aantal keer bekeken: 1953