Review The Great Split (NL)

Spelers: 2 tot 7 spelers
Speelduur: 45 minuten

Trek je smoking aan en zet je hoge hoed op, want dit wordt niet zomaar een bordspelavond. Je bent namelijk uitgenodigd voor het meest exclusieve gala van het jaar. De bekendste kunstverzamelaars lopen al naar binnen, klaar om de meest onweerstaanbare kunstdeals met elkaar uit te wisselen…. En elkaar te belazeren wanneer het kan, om zo de beste verzameling van allemaal bij elkaar te sprokkelen!

Welkom bij het The Great Split gala!
In The Great Split probeert iedere speler een zo waardevol mogelijke collectie aan kunst bij elkaar te verzamelen. Elke ronde krijgt iedere speler een selectie aan rijkdomkaarten. Deze rijkdommen moet je slim verdelen in twee groepen afgescheiden van elkaar met jouw ‘splits’kaart. Stop ze in je portemonnee en geef deze aan de linkerbuurman of -vrouw. Deze speler bestudeert jouw verdeling en kiest uiteindelijk de kaarten die links of rechts van jouw splitskaart zitten. De rest krijg je terug. Tegelijkertijd mag jij door de portemonnee van jouw rechterbuurman snuffelen en zelf een keuze maken welke groep je wilt. Voeg de terug ontvangen kaarten van jouw portemonnee samen met jouw gekozen stapel en je hebt je eerste rijkdommen te pakken!

Het is vergelijkbaar met als vroeger één iemand de taart sneed en de ander het eerste stukje mocht kiezen. Dat zou het meest eerlijk zijn. Het enige verschil is dat je na een paar rondes weet naar welke kaarten jouw buurman op zoek is. En zodra je die informatie hebt, kan je de splitsing een stuk oneerlijker (en in jouw voordeel) gaan maken!

Diamonds are forever
Om al je schatten bij te houden, krijgt iedere speler aan het begin van het spel een spelerstableau, die er wat intimiderend uit kan zien. Er staan namelijk heel wat vakjes op. Accountants gaan alvast blij worden van dit spelletje, al geeft het wel voldoening om al je aanwinsten te verwerken door je blokjes te verschuiven.

Zoomen we in, dan zijn er eigenlijk drie verschillende rijkdommen die je bij elkaar kan sprokkelen: Zeldzame boekwerken, beelden en juwelen. Elk hebben hun eigen puntentelling.

Zo verdien je met boeken punten door er simpelweg veel van te hebben. De standbeelden hebben een scoreteller die over zes rondes steeds 0 tot 4 vakjes verschuift. Deze moet je goed in de gaten houden om hiermee punten te blijven scoren. Dan hebben we nog de fonkelende smaragden en topazen. Van de twee juwelen waar je het minste van hebt, mag je het aantal x2 doen om je punten te berekenen. Zorg dus dat je juwelen zoveel mogelijk gelijklopen in aantallen, anders gaat je buurman er misbruik van maken! Daar had ik flink wat last van tijdens mijn gala.

Dan zijn er ook nog de contracten. Op elke rij staan diamantjes met het logootje erop afgebeeld van het bijbehorende kunstobject. Het aantal van deze symbooltjes dat je bent gepasseerd, staat voor het aantal contracten dat je hebt verzameld. Op de onderste helft van het bord staan vervolgens de contractzegels. Hoe hoger jouw contracten staan, hoe meer jouw contracten waard zijn. Je krijgt dus zowel voor contracten als het aantal kunstvoorwerpen dat je hebt verzameld punten.

Splitsingen maken
Jouw buurman weet precies wat er op jouw tableau gebeurt en kan zien waar je naar op zoek bent. Als iemand ziet dat je achterloopt op de topazen omdat je te veel smaragden hebt, gaat hij zijn kaarten zo splitsen dat er misschien wel twee topazen bij elkaar zitten, maar aan de andere kant van de splitskaart zitten vervolgens vier andere kaarten! Welke kant van de splitsing ga je dan voor? Ga je voor die felbegeerde blauwe rakkers of voorkom je dat je buurman te veel kaarten krijgt? De meeste voldoening zit hem in het gemompel van je medespelers als ze echt aan het twijfelen zijn welke helft te kiezen. Dat betekent dat je je kaarten goed hebt gesplitst.

Na afloop van het keuzeproces, registreer je je nieuwe rijkdommen op je spelerstableu. De Splitskaart is daarbij een soort bonuskaart waarmee je een blokje op een rij naar keuze vooruit mag schuiven. Nieuwe kaarten komen aan het begin van elke ronde. Dan trekt iedere speler één kaart en voegt die aan de reeds bestaande toe. Zit je over de handlimiet van die ronde, dan moeten er kaarten worden afgelegd. Het rondebord toont op overzichtelijke wijze wat er stapsgewijs moet gebeuren.

Snelheid
Als iedereen de regels goed door heeft, speelt The Great Split heel snel. Je moet wel echt van het administratiewerk houden, want er is veel bij te registreren. Vooral de balans tussen contracten en de rijkdommen is een puzzeltje en dan moet je ook nog scherp in de gaten houden waar je buur naar op zoek is.

Doordat de kaarten die gebruikt zijn tijdens een ronde worden hergebruikt en er steeds slechts één nieuwe kaart per persoon in het spel komt, is de nieuwe kaartenaanwas wel wat beperkt. Daarom komt The Great Split beter tot zijn recht met minimaal 4 spelers. Anders zit er te weinig variatie in de kaarten die je krijgt. Met meerdere mensen zit er een stuk meer plezier in dit spelletje en reizen de kaarten meer tussen de verschillende spelers.

Look and feel

Tot slot nog kort over de look & feel van het geheel. Het thema is een fantastisch gala waar iedereen elkaar aftroeft en de doos geeft ook dat ondeugende gevoel. De uitwerking voelt echter meer aan als The Great Accountant. De kaartjes ogen wat saai, het speelbord is één raamwerk aan documentatie. De envelopjes voelen zelfs wat zakelijk aan, alleen de splitskaarten hebben een fancy gevoel. Kortom, het voelt allemaal net iets te steriel aan voor het gala thema. Envelopjes of zakjes zijn ook wel eens sfeervoller gedaan, denk bijvoorbeeld aan de Sherrif of Nothingham waar stoffen zakjes bij zaten.

The Great Split is vooral erg leuk als je met minimaal vier spelers aan de slag gaat. Dan hoor je het gemompel en de stress van je medespelers met voldoening aan én blijft de variatie aan kaarten goed. De afwerking voelt niet bepaald gala en het aantal rondes voelt net iets te kort. Desalniettemin werkt het spelconcept goed en heb je The Great Split vrij snel aan iedereen geleerd. Met zeven spelers is The Great Split daarnaast een stuk diepgaander dan de meeste partyspellen. Dus leuk om met een grote groep hiermee aan de slag te gaan. In een kleiner gezelschap is dit spel minder geschikt, tenzij je natuurlijk drie accountants hebt uitgenodigd! Dit wordt alvast hun spel van het jaar.

Yorn Soeteman (Yorn)

Ik hou van allerlei spellen, maar mijn favoriete genre is coöperatief. Dan win je en verlies je samen. Vooral de spellen die langer meegaan zoals Gloomhaven, Middara en Time Stories kun je me voor wakker maken!

Aantal keer bekeken: 1395

Laagste 3 prijzen voor The Great Split (NL) (Bordspellen)

37.79 3