Review Mysterium Park

Mysterium Park is het ‘spirituele’ vervolg op Mysterium. Dat alles in een compact doosje, ter grootte van Codenames. Ik hoor je bordspelplank alvast juichen. Het doosje zit gelukkig tot de nok toe gevuld met speelplezier. Als je bekend bent met Mysterium, mag je de eerste alinea overslaan. Heb je Mysterium nog nooit eerder gespeeld. Volg mij dan en ik begeleid jullie al zwevend door het spel heen.

Mysterium Park is een coöperatieve spokenjacht door het circus

Mysterium is een coöperatief avontuur waarin jullie als helderzienden een moord op moet lossen. Eén speler speelt de geest en de andere spelers zijn de helderzienden. De geest kan niet praten, maar kan wel visioenen met de helderzienden delen middels visioenkaarten. Hier staan voornamelijk vage dromerige afbeeldingen op, die nog het meeste doen denken aan de kaarten van Dixit. Deze visioenkaarten verbergen hints rondom welk personage jij als onschuldig moet aanwijzen op het speelbord.

Mysterium Park is voornamelijk thematisch anders dan zijn voorganger. Het avontuur speelt zich af in het stadje Derry, waar een vreemd circus is neergestreken. Wanneer je met je vrienden arriveert, blijkt dat de circusdirecteur is vermoord. Al rondkijkend krijgen jullie echter allerlei visioenen, het is de geest van de circusdirecteur die nog rondwaart en met jou probeert te communiceren.

Er zijn drie rondes. De eerste twee rondes bestaan uit het elimineren van onschuldige karakters en locaties. Uiteindelijk blijven er in de derde ronde drie locaties en drie personages over die de moord kunnen hebben gepleegd. In de laatste en derde ronde krijgen de helderzienden gezamenlijk één kaart als hint voor het personage en één voor de locatie waar de moord heeft plaatsgevonden. Je hebt dan slechts één kans om juist te raden.

Nieuw is verder de ooggetuige, deze wordt aangegeven met een zwart vakje. Als iemand hier op komt, moet de Geest eerst aan die persoon aangeven dat hij de ooggetuige heeft gevonden. Vervolgens mag die gelijk zijn pion verplaatsen naar een andere verdachte. Ook dat maakt het net iets gemakkelijker om te winnen.

Mysterium in partygame vorm is lekker toegankelijk
Mysterium: Park is gemakkelijk om iedereen aan te leren. In twee regels uitleg weet iedereen wat die moet doen. Er zijn bijvoorbeeld ook maar twee ronden in plaats van drie (het moordwapen hoeft niet gevonden te worden) en iedereen mag pas door naar een volgende ronde, als iedereen zijn onschuldige personage of locatie heeft gevonden. Het is dus niet zo dat iemand erg voor kan liggen op de rest. Doordat verder de geest geen eigen scherm heeft, is de opzettijd zeer minimaal. Je legt negen personage kaarten neer en je kan van start. Het voelt daardoor ook een beetje als een party game. Daarmee is Mysterium Park toegankelijker dan zijn voorganger.

Vanwege Corona was het niet mogelijk om zes spelers bij elkaar te krijgen, maar de uitdaging ligt er om te testen of Mysterium Park net zo leuk is met een grote groep als Codenames.

Geest zou willen dat die echt onzichtbaar was

De minimale opzettijd komt wel met een nadeel en dat is dat de Geest geen eigen scherm meer met daarop alle verdachte locaties en personages per speler. De Geest moet het nu doen met een codenames achtig kaartje met daarop aangegeven welke kaart die moet seinen aan welke kleur speler.

De Geest moet nu dus meekijken op het speelbord van de andere spelers. Dat is lastig, want iedereen kan zien naar welke kaarten je kijkt. Met name als de zeven getrokken visioenkaarten, voor de Geest niet toereikend genoeg zijn, wil je het speelbord het liefst even voor jezelf hebben om te zoeken naar potentiële clues die je toch kan doorgeven. Om toch de geest enige privacy te bieden, hebben we het uiteindelijk zo gedaan dat iedereen maar even met elkaar moest praten tot de Geest klaar was, maar het haalt de andere spelers wel wat uit het spel.

Ook een dingetje is de moeilijkheidsgraad. Met twee spelers heb je namelijk net zoveel rondes om te raden als met zes spelers. We merkten dat we met zes rondes en drie spelers eigenlijk nooit in tijdnood kwamen. Mogelijk dat dit wel het geval is bij een groter aantal spelers, omdat dan meer personages correct moeten worden geraden, maar voor nu was er weinig spanning.

Veranderingen voor de gevorderde speler
Voor de Mysterium veteranen is het goed om te weten dat er ook is gewerkt aan het kleurenpalet. Afgezien van de visioenkaarten er weer geweldig creatief uitzien, zijn de personage en locatiekaarten voornamelijk minder kleurrijk geworden. Dit heeft deels te maken met het circusthema, maar ook omdat gevorderde Mysterium spelers uiteindelijk te veel gebruik maakten van de kleuren op de kaarten om (on)schuldigen aan te wijzen. Vooral bij het moordwapen was dit voorheen een handige truuk. Dit gaat nu niet meer, wat wat mij betreft een verbetering is. Qua artwork hebben we tijdens het spelen ook meerdere malen gehad dat visioenkaarten kunnen wijzen naar twee of meer personages, waardoor de keuzes niet altijd even gemakkelijk zijn. Toch vond ik het alsnog makkelijk om snel de juiste kaarten te vinden.

Wil je Mysterium: Park combineren met het originele spel, dan is dat overigens bijna niet te doen. Dat komt doordat je geen kleine kaartjes hebt van de personages en locaties voor achter je scherm. Daarvoor moet je dus alsnog op het speelbord kijken, wat natuurlijk weggeeft welke kaart je probeert te seinen.

Mysterium Park maakt van Mysterium een toegankelijke partygame voor een schappelijkere prijs dan het origineel. Mysterium Park is te krijgen vanaf van € 25,95. De opzettijd is minimaal, de regels zijn in twee zinnen uit te leggen en minder goede spelers worden al snel geholpen door de betere. De simpelheid introduceert nieuwe bordspelspelers gemakkelijk en snel tot Mysterium. Mijn vrouw, die van simpelere spellen houdt, lijkt het ook leuk om deze met haar vriendinnen uit te gaan proberen.

Nadeel blijft wel dat de geest mee moet kijken op het algemene speelbord, dat haalt de helderzienden wat uit het spel. Voor mij persoonlijk was Mysterium Park verder met drie spelers te gemakkelijk. Na maximaal twee keer lukt het altijd wel om de dader te vinden en het aantal rondes was eigenlijk te ruim. Jammer ook dat er geen schaalbaarheid zit in de moeilijkheidsgraad. Een wat grotere groep van minimaal 4 spelers is dus gewenst om het maximale te halen uit Mysterium Park, maar wegens de corona regels hebben we die formatie nog niet kunnen testen. Wie weet dat we dan terugkomen met een revisie van onze mening!

Aantal keer bekeken: 3264

Laagste 3 prijzen voor Mysterium Park (Bordspellen)

24.99 3